Lapsen itsetunnon vahvistaminen esiopetuksessa : – Kahden esiopetuksen työntekijän kokemuksia lapsen itsetunnon vahvistamisesta.
Kuninkaanniemi, Sanna (2011)
Kuninkaanniemi, Sanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni käsittelee lapsen itsetunnon vahvistamista esiopetuksessa. Opinnäytetyössäni perehdyn siihen, millä tavoin lapsen itsetuntoa voidaan vahvistaa esiopetuksessa. Selvitän myös, millainen näkemys kahdella esiopetuksen työntekijällä on itsetunnon määritelmästä ja millaisia keinoja heillä on lapsen itsetunnon vahvistamiseen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa, esiopetuksen tavoitteita lapsen itsetunnon näkökulmasta sekä esiopetuksen työntekijän roolia lapsen itsetunnon vahvistajana.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineiston keräsin kahdella (2) haastattelulla, jotka tein Kemissä huhtikuussa 2011. Haastattelujoukkoon kuului kaksi (2) esiopetuksen työntekijää, yksi (1) esiopettaja ja yksi (1) lastenhoitaja. Analyysimenetelmäksi valitsin aineiston teemoittelun ja sisällönanalyysin.
Keskeiset tutkimustulokset:
Lapsen itsetunnon vahvistaminen on yksi keskeinen tavoite esiopetuksessa. Lapsen itsetunto kasvaa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Esiopetuksen työntekijä voi vahvistaa lapsen itsetuntoa omalla toiminnallaan, tuntemalla lapsen ja antamalla lapselle myönteistä palautetta oikeaan aikaan.
Johtopäätökset:
Esiopetuksen työntekijän oman itsetunnon tulee olla vahva, jotta hän voi vahvistaa lapsen tervettä itsetuntoa. Kun työntekijä tuntee itsensä, hän voi oppia tuntemaan lapsen ja vahvistaa lapsen itsetuntoa.
Opinnäytetyöni käsittelee lapsen itsetunnon vahvistamista esiopetuksessa. Opinnäytetyössäni perehdyn siihen, millä tavoin lapsen itsetuntoa voidaan vahvistaa esiopetuksessa. Selvitän myös, millainen näkemys kahdella esiopetuksen työntekijällä on itsetunnon määritelmästä ja millaisia keinoja heillä on lapsen itsetunnon vahvistamiseen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa, esiopetuksen tavoitteita lapsen itsetunnon näkökulmasta sekä esiopetuksen työntekijän roolia lapsen itsetunnon vahvistajana.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineiston keräsin kahdella (2) haastattelulla, jotka tein Kemissä huhtikuussa 2011. Haastattelujoukkoon kuului kaksi (2) esiopetuksen työntekijää, yksi (1) esiopettaja ja yksi (1) lastenhoitaja. Analyysimenetelmäksi valitsin aineiston teemoittelun ja sisällönanalyysin.
Keskeiset tutkimustulokset:
Lapsen itsetunnon vahvistaminen on yksi keskeinen tavoite esiopetuksessa. Lapsen itsetunto kasvaa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Esiopetuksen työntekijä voi vahvistaa lapsen itsetuntoa omalla toiminnallaan, tuntemalla lapsen ja antamalla lapselle myönteistä palautetta oikeaan aikaan.
Johtopäätökset:
Esiopetuksen työntekijän oman itsetunnon tulee olla vahva, jotta hän voi vahvistaa lapsen tervettä itsetuntoa. Kun työntekijä tuntee itsensä, hän voi oppia tuntemaan lapsen ja vahvistaa lapsen itsetuntoa.