Aino Pedagogian Ihmemaassa : "Miks kaikki on niin vaikeaa"
Lindén, Aino (2011)
Lindén, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917870
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on löytää vastauksia kysymykseen: miten uudistaa pedagogiikkaa siellä, missä opiskelija reagoi keskeyttämällä ammattiopintonsa?
Tarkoituksena on löytää keinoja luovuuden herättämiseksi sekä motivaation ylläpitämiseksi ja etsiä vastauksia kysymyksiin, mitä on tapahtunut ja miksi.
Työn keskiössä ovat erään opintonsa keskeyttäneen opiskelijan haastattelut ja hänen opiskeluhistoriansa pääpiirteittäin sekä kuvauksia oppilaitoksesta, jossa hän on opiskellut. Sekä opettajuus, opettamisen filosofia, feministinen musiikintutkimus, innovaatio ja identiteetin rakentuminen että rytmiikan uudistuva pedagogia kuin myös ns. vanhan musiikin mahdollisuudet ovat pohdintojen alla. Lisäksi peilaan omaa suhdettani tähän aineistoon sekä aineiston suhdetta (nyky-)yhteiskuntaan.
Meissä asuu myyttinen peruspelko kaiken tuntemattoman edessä. Varttuneempana pelko tiivistyy tiedoksi elämän lyhyydestä ja kiireestä saada itsensä toteutuminen valmiiksi. Mielestäni kysymys on paitsi opettajuuden muutoksen, myös kokonaisen kulttuurin hengen muutoksen tarpeesta.
Tarkoituksena on löytää keinoja luovuuden herättämiseksi sekä motivaation ylläpitämiseksi ja etsiä vastauksia kysymyksiin, mitä on tapahtunut ja miksi.
Työn keskiössä ovat erään opintonsa keskeyttäneen opiskelijan haastattelut ja hänen opiskeluhistoriansa pääpiirteittäin sekä kuvauksia oppilaitoksesta, jossa hän on opiskellut. Sekä opettajuus, opettamisen filosofia, feministinen musiikintutkimus, innovaatio ja identiteetin rakentuminen että rytmiikan uudistuva pedagogia kuin myös ns. vanhan musiikin mahdollisuudet ovat pohdintojen alla. Lisäksi peilaan omaa suhdettani tähän aineistoon sekä aineiston suhdetta (nyky-)yhteiskuntaan.
Meissä asuu myyttinen peruspelko kaiken tuntemattoman edessä. Varttuneempana pelko tiivistyy tiedoksi elämän lyhyydestä ja kiireestä saada itsensä toteutuminen valmiiksi. Mielestäni kysymys on paitsi opettajuuden muutoksen, myös kokonaisen kulttuurin hengen muutoksen tarpeesta.