Sukelluskalastustuote Puruvedelle
Tuosa, Anniina; Purhonen, Jenni (2011)
Tuosa, Anniina
Purhonen, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917869
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kehittää sukelluskalastustuote Puruvedelle yhdessä toimeksiantajamme Puruvesi miniBaikal –hankkeen kanssa. Hankkeen tarkoituksena on edistää sukelluskalastusta Puruvedellä ja luoda uusi sukelluskalastuksen erikoismatkanjärjestäjätuote. Venäjällä sukelluskalastus on suosittu luonto-aktiviteetti ja sen vuoksi myös Puruvesi miniBaikal -hankkeen lähtökohtana on ollut houkutella venäläisiä alan harrastajia alueelle. Sukelluskalastustoiminta Suomessa on vielä pienimuotoista mutta hankkeen avulla saataisiin tunnettavuutta lajille sekä Saimaan alueelle.
Sukelluskalastuksesta ei ole tehty aiempia tutkimuksia, joten tutkimustietoa jouduimme hankkimaan laajemmin aiheen ympäriltä. Käytimme hyödyksi Haaga Perhon vuonna 2010 tekemää tutkimusta, jossa selvitettiin Venäjältä ja Baltian maista tulevien matkailijoiden tarpeita ja toiveita sekä kokemuksia Suomen kalastusmatkailupalveluista. Lisäksi Mika Lehtolainen on esiselvitysraportissaan 2007 haastatteluiden avulla tutkinut sukellusmatkailun mahdollisuuksia Saimaalla.
Menetelmänä työssä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston kokoamisessa käytettiin teoriatietoa, puolistrukturoituja teemahaastatteluja matkailualan toimijoille ja sukelluskalastuksen harrastajille sekä benchmarkingia. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2011 ja niihin osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä. Työn teoreettinen viitekehys koostuu palvelun ja matkailutuotteen määrittelystä, joita seuraa matkailupalvelun tuotekehitysprosessi. Sen avulla saadaan pohjaa uuden tuotteen ideoimiseen, tuotteistamiseen, markkinointiin ja hinnoitteluun. Toinen osa teoriasta koostuu sukelluskalastuksen esittelystä. Kerromme lajin perusteista, kuten välineistä, tekniikoista, paikoista, tarvittavista luvista sekä kilpailutoiminnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sukelluskalastustuote Puruvedelle. Haastattelujen avulla selvitimme hyvän matkailutuotteen ominaisuuksia sekä matkailualan toimijoiden että sukelluskalastajien näkökulmasta. Tausta-aineistoa ja haastatteluiden vastauksia yhdistelemällä rakensimme toimivan tuo-tekokonaisuuden kapealle mutta potentiaaliselle asiakassegmentille. Toivomme, että hanke hyötyisi työstämme sekä toisi tunnettavuutta siihen osallistuville yrityksille ja myös sukelluskalastukselle.
Sukelluskalastuksesta ei ole tehty aiempia tutkimuksia, joten tutkimustietoa jouduimme hankkimaan laajemmin aiheen ympäriltä. Käytimme hyödyksi Haaga Perhon vuonna 2010 tekemää tutkimusta, jossa selvitettiin Venäjältä ja Baltian maista tulevien matkailijoiden tarpeita ja toiveita sekä kokemuksia Suomen kalastusmatkailupalveluista. Lisäksi Mika Lehtolainen on esiselvitysraportissaan 2007 haastatteluiden avulla tutkinut sukellusmatkailun mahdollisuuksia Saimaalla.
Menetelmänä työssä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineiston kokoamisessa käytettiin teoriatietoa, puolistrukturoituja teemahaastatteluja matkailualan toimijoille ja sukelluskalastuksen harrastajille sekä benchmarkingia. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2011 ja niihin osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä. Työn teoreettinen viitekehys koostuu palvelun ja matkailutuotteen määrittelystä, joita seuraa matkailupalvelun tuotekehitysprosessi. Sen avulla saadaan pohjaa uuden tuotteen ideoimiseen, tuotteistamiseen, markkinointiin ja hinnoitteluun. Toinen osa teoriasta koostuu sukelluskalastuksen esittelystä. Kerromme lajin perusteista, kuten välineistä, tekniikoista, paikoista, tarvittavista luvista sekä kilpailutoiminnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sukelluskalastustuote Puruvedelle. Haastattelujen avulla selvitimme hyvän matkailutuotteen ominaisuuksia sekä matkailualan toimijoiden että sukelluskalastajien näkökulmasta. Tausta-aineistoa ja haastatteluiden vastauksia yhdistelemällä rakensimme toimivan tuo-tekokonaisuuden kapealle mutta potentiaaliselle asiakassegmentille. Toivomme, että hanke hyötyisi työstämme sekä toisi tunnettavuutta siihen osallistuville yrityksille ja myös sukelluskalastukselle.