Liikunta-alan maahantuojien kiinnostus käyttäjälähtöiseen tuotetestaukseen
Savioja, Heidi (2011)
Savioja, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917812
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli liikunta-alan maahantuojien kiinnostus ja tarve käyttäjälähtöiseen tuotetestaukseen. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä esteitä sille esiintyy sekä minkälaista lisäarvoa se liikunta-alan maahantuojille tuo.
Työn toimeksiantajana toimi käyttäjälähtöistä
tuotetestauspalvelua tarjoava Testing Lab, joka on Frami Oy:n ja Kuortaneen Urheiluopiston kehittämä palvelukonsepti. Testing Labin asettama päätavoite työlle oli saada taustamateriaali sen liiketoiminnan kehittämiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jota täydennettiin kvalitatiivisella
haastattelututkimuksella. Kyselyyn osallistui 200 liikunta-alan maahantuojan joukosta 49 yritystä,
joista kolmea haastateltiin lisäksi puhelimitse.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että liikunta-alan maahantuojilla on kiinnostusta käyttäjälähtöiseen tuotetestaukseen, mutta sille ei kuitenkaan esiinny kovin suurta tarvetta. Eniten lisäarvoa käyttäjälähtöinen tuotetestaus tuo liikunta-alan maahantuojille markkinointiin.
Tutkimustulosten mukaan käyttäjälähtöisellä tuotetestauksella voidaan kehittää maahantuojien markkinointia. Tutkimuksessa ongelmakohdiksi löydettiin huono käyttäjälähtöisen tuotetestauksen tuntemus, valmistajan merkittävä rooli havaittiin, vähäiset vaikutusmahdollisuudet tuotteiden
kehittämiseen sekä pienet resurssit.
Testing Labin olisi hyvä tehdä lisätutkimus käyttäjälähtöisen tuotetestauksen hyödyistä markkinoinnissa. Liiketoiminnan kehittämisen kannalta Testing Labin tulisi tulevaisuudessa jakaa tietoa käyttäjälähtöisestä tuotetestauksesta yksityiskohtaisesti ja havainnollisesti esimerkiksi
kotisivuillaan. Sen olisi myös hyvä kerätä systemaattisesti asiakkailtaan palautetta, jotta asiakkaiden tyytyväisyys muun muassa testauspalvelun hinta-laatu suhteeseen saataisiin selville.
Työn toimeksiantajana toimi käyttäjälähtöistä
tuotetestauspalvelua tarjoava Testing Lab, joka on Frami Oy:n ja Kuortaneen Urheiluopiston kehittämä palvelukonsepti. Testing Labin asettama päätavoite työlle oli saada taustamateriaali sen liiketoiminnan kehittämiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jota täydennettiin kvalitatiivisella
haastattelututkimuksella. Kyselyyn osallistui 200 liikunta-alan maahantuojan joukosta 49 yritystä,
joista kolmea haastateltiin lisäksi puhelimitse.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että liikunta-alan maahantuojilla on kiinnostusta käyttäjälähtöiseen tuotetestaukseen, mutta sille ei kuitenkaan esiinny kovin suurta tarvetta. Eniten lisäarvoa käyttäjälähtöinen tuotetestaus tuo liikunta-alan maahantuojille markkinointiin.
Tutkimustulosten mukaan käyttäjälähtöisellä tuotetestauksella voidaan kehittää maahantuojien markkinointia. Tutkimuksessa ongelmakohdiksi löydettiin huono käyttäjälähtöisen tuotetestauksen tuntemus, valmistajan merkittävä rooli havaittiin, vähäiset vaikutusmahdollisuudet tuotteiden
kehittämiseen sekä pienet resurssit.
Testing Labin olisi hyvä tehdä lisätutkimus käyttäjälähtöisen tuotetestauksen hyödyistä markkinoinnissa. Liiketoiminnan kehittämisen kannalta Testing Labin tulisi tulevaisuudessa jakaa tietoa käyttäjälähtöisestä tuotetestauksesta yksityiskohtaisesti ja havainnollisesti esimerkiksi
kotisivuillaan. Sen olisi myös hyvä kerätä systemaattisesti asiakkailtaan palautetta, jotta asiakkaiden tyytyväisyys muun muassa testauspalvelun hinta-laatu suhteeseen saataisiin selville.