Agentuuriyrityksen tuoma arvo toimitusketjussa, case BOCO - Nordic Board Agents and Consultants Ltd.
Karhu, Anniina (2011)
Karhu, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe ja teoreettinen tausta pohjautuvat palvelun määrittämiseen sekä yritys-verkostojen kirjavaan maailmaan. Entisestään kansainvälistyvä liiketoiminta haastaa yritykset toimimaan eri kulttuureista koostuvissa toimintaympäristöissä sekä ymmärtämään ja omaksumaan uusia toimintatapoja. Uudelle markkina-alueelle siirtymistä voidaan helpottaa esimerkiksi käyttämällä agentuuriyritystä yhteistyökumppanina. Koska agentuuriyrityksen toiminta on palvelua, sen määrittäminen ja ymmärtäminen sekä millainen palvelu, mikä – ja miten palvelu tuottaa asiakkaalle arvoa, ovat tärkeitä lähtökohtia.
Työn hankeyritys on BOCO – Nordic Board Agents and Consuntalts Ltd. suomalainen vuonna 1999 perustettu itsenäinen agentuurityritys, joka työllistää tällä hetkellä seitsemän henkeä. Yrityksen toimiala on paperi- ja kartonkiteollisuus. Päämiessidosryhmiä on yhteensä kaksitoista, jotka ovat pääasiassa ulkomaalaisia paperia ja kartonkia valmistavia teollisuusyrityksiä, joille hankeyritys pyrkii olemaan pitkäaikainen sekä kokonaisvaltainen pohjoismaiden ja Venäjän markkinoiden ratkaisu. Yrityksen asiakasryhmiä ovat painotalot ja konvertoijat, brändinomistajat sekä design-talot. Yrityksen ydinajatuksena on tarjota pohjoismaisille painajille ja kotelovalmistajille entistä paremmin saataville erikoislajeja, joita ei tavallisesti valmisteta Suomessa tai Pohjoismaissa.
Opinnäytetyössä syvennytään tutkimaan hankeyrityksen tuomaa arvoa asiakkailleen sekä sitä, kuinka asiakkaat kokevat hyötyvänsä yrityksen toiminnasta nykyisellään ja millaiseksi he kokevat yrityksen palvelun laadun. Tutkimuksen kohteena ovat yrityksen Skandinavian ja Suomen aktiiviset asiakkaat, jotka on rajattu painotaloihin ja konvertoijiin. Asiakkuudet on vielä jaoteltu kahteen asiakasryhmään: aaltopahvin raaka-aineiden sekä kartonkien ja erikoispapereiden ostajiin. Kyseisiä asiakasryhmiä haluttiin lähteä vertailemaan niiden toiminnallisista sekä kokoeroista johtuen. Opinnäytetyön tarkoituksena on agentin toimitusketjuun tuoman arvon sekä case-yrityksen palvelutason selvittäminen
Tutkimustyö tehtiin kvantitatiivisena otantana ja toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähe-tettiin yhteensä 66 asiakkaalle. Tutkimustulokset osoittavat, että agentuuriyrityksen toimi-tusketjussa tuoma arvo asiakkaille on ajan säästäminen, asiantuntemuksen tuoma helpotus päätöksien tekemiseen sekä kansainvälisessä toiminnassa kulttuuristen erojen helpottaminen. Lisäksi asiakkaat hyötyvät agentuuriyrityksen pitkästä kokemuksesta toimialalta sekä markkina-alueelta. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että asiakkaat kokevat agentin olemassaolon heidän ja päämiehen välillä hyödylliseksi. Tulokset vahvistavat myös, että hankeyrityksen toiminta on nykyisellään hyödyllistä, arvoa tuottavaa ja menestyksekästä.
Asiasanat: agentti, arvo, palvelun laatu, yritysverkostot
Työn hankeyritys on BOCO – Nordic Board Agents and Consuntalts Ltd. suomalainen vuonna 1999 perustettu itsenäinen agentuurityritys, joka työllistää tällä hetkellä seitsemän henkeä. Yrityksen toimiala on paperi- ja kartonkiteollisuus. Päämiessidosryhmiä on yhteensä kaksitoista, jotka ovat pääasiassa ulkomaalaisia paperia ja kartonkia valmistavia teollisuusyrityksiä, joille hankeyritys pyrkii olemaan pitkäaikainen sekä kokonaisvaltainen pohjoismaiden ja Venäjän markkinoiden ratkaisu. Yrityksen asiakasryhmiä ovat painotalot ja konvertoijat, brändinomistajat sekä design-talot. Yrityksen ydinajatuksena on tarjota pohjoismaisille painajille ja kotelovalmistajille entistä paremmin saataville erikoislajeja, joita ei tavallisesti valmisteta Suomessa tai Pohjoismaissa.
Opinnäytetyössä syvennytään tutkimaan hankeyrityksen tuomaa arvoa asiakkailleen sekä sitä, kuinka asiakkaat kokevat hyötyvänsä yrityksen toiminnasta nykyisellään ja millaiseksi he kokevat yrityksen palvelun laadun. Tutkimuksen kohteena ovat yrityksen Skandinavian ja Suomen aktiiviset asiakkaat, jotka on rajattu painotaloihin ja konvertoijiin. Asiakkuudet on vielä jaoteltu kahteen asiakasryhmään: aaltopahvin raaka-aineiden sekä kartonkien ja erikoispapereiden ostajiin. Kyseisiä asiakasryhmiä haluttiin lähteä vertailemaan niiden toiminnallisista sekä kokoeroista johtuen. Opinnäytetyön tarkoituksena on agentin toimitusketjuun tuoman arvon sekä case-yrityksen palvelutason selvittäminen
Tutkimustyö tehtiin kvantitatiivisena otantana ja toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähe-tettiin yhteensä 66 asiakkaalle. Tutkimustulokset osoittavat, että agentuuriyrityksen toimi-tusketjussa tuoma arvo asiakkaille on ajan säästäminen, asiantuntemuksen tuoma helpotus päätöksien tekemiseen sekä kansainvälisessä toiminnassa kulttuuristen erojen helpottaminen. Lisäksi asiakkaat hyötyvät agentuuriyrityksen pitkästä kokemuksesta toimialalta sekä markkina-alueelta. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että asiakkaat kokevat agentin olemassaolon heidän ja päämiehen välillä hyödylliseksi. Tulokset vahvistavat myös, että hankeyrityksen toiminta on nykyisellään hyödyllistä, arvoa tuottavaa ja menestyksekästä.
Asiasanat: agentti, arvo, palvelun laatu, yritysverkostot