TUOTEKORTTI : Sähköasentajan ammattitutkintoon valmistava koulutus
Sova, Simo (2011)
Sova, Simo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817759
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää Jämsän ammattiopistolle tuotekortti, sähköasentajan ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen. Tuotekortit ovat osa ammattiopiston tekniikan ja liikenteen tulevaisuuden palvelustrategiaa.
Ammattitutkintojen perusteena on tutkintokohtaiset ammattitaito vaatimukset. Vaatimukset on kuvattu
tutkinnonosittain. Opinnäytetyössä sähköasentajan ammattitutkinnon tutkintovaatimukset purettiin
tutkinnonosittain tuotekorteiksi. Tutkinnonosien sisällöt avattiin ja arvioitiin niihin tarjottavan koulutuksen määrä opintoviikkoina.
Opinnäytetyön tuloksen, tuotekortin, avulla voidaan henkilökohtaistaa tutkinnonsuorittajalle tarjottava
tutkintoon johtava koulutus. Tuotekorttien avulla tutkittavan on helppo itsenäisesti tutustua tutkintovaatimuksiin ja peilata omaa osaamistaan. Tuotekortit myös avustavat koulutuksen suunnittelijoita valmistavan koulutuksen ajoituksessa sekä suunnittelussa.
Työn sivutuotteena saatiin myös kehitys idea miten resursseja voidaan tehokkaasti käyttää tutkintoon johtavissa koulutuksissa,koulutustasosta ja rahoitusmuodosta riippumatta.
Tuotekorttien modulaarisuus palvelee monia toimijoita, jotka tarvitsevat taustatietoa ammattitutkintoon johtavan koulutuksen suunnittelussa. Koulutussuunnittelijat voivat käyttää sitä apuvälineenä. Tuotekortti selventää ammattitutkinnon rakennetta. Avustaa koulutuksen suunnittelua siten että se voidaan suorittaa työn ohessa joko omaehtoisesti tai oppisopimuksella. Tuotekortit tarjoavat myös mahdollisuuden tarjota ammatillista lisäkoulutusta sähköalan ammattilaisilla ei tutkintoon johtavasti.
Ammattitutkintojen perusteena on tutkintokohtaiset ammattitaito vaatimukset. Vaatimukset on kuvattu
tutkinnonosittain. Opinnäytetyössä sähköasentajan ammattitutkinnon tutkintovaatimukset purettiin
tutkinnonosittain tuotekorteiksi. Tutkinnonosien sisällöt avattiin ja arvioitiin niihin tarjottavan koulutuksen määrä opintoviikkoina.
Opinnäytetyön tuloksen, tuotekortin, avulla voidaan henkilökohtaistaa tutkinnonsuorittajalle tarjottava
tutkintoon johtava koulutus. Tuotekorttien avulla tutkittavan on helppo itsenäisesti tutustua tutkintovaatimuksiin ja peilata omaa osaamistaan. Tuotekortit myös avustavat koulutuksen suunnittelijoita valmistavan koulutuksen ajoituksessa sekä suunnittelussa.
Työn sivutuotteena saatiin myös kehitys idea miten resursseja voidaan tehokkaasti käyttää tutkintoon johtavissa koulutuksissa,koulutustasosta ja rahoitusmuodosta riippumatta.
Tuotekorttien modulaarisuus palvelee monia toimijoita, jotka tarvitsevat taustatietoa ammattitutkintoon johtavan koulutuksen suunnittelussa. Koulutussuunnittelijat voivat käyttää sitä apuvälineenä. Tuotekortti selventää ammattitutkinnon rakennetta. Avustaa koulutuksen suunnittelua siten että se voidaan suorittaa työn ohessa joko omaehtoisesti tai oppisopimuksella. Tuotekortit tarjoavat myös mahdollisuuden tarjota ammatillista lisäkoulutusta sähköalan ammattilaisilla ei tutkintoon johtavasti.