Nurmo - New York : Draamallisen työpajan järjestäminen ja ohjaaminen Nurmon museolla
Impola, Milla (2011)
Impola, Milla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817700
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni draamapedagogiikan käyttömahdollisuuksia museoympäristössä. Toteutin kevään ja kesän 2011 aikana Nurmo – New York –nimisen draamatyöpajan Nurmon kotiseutumuseolla. Olen opinnäytetyössäni tutkinut oman ohjaajuuteni kehittymistä prosessin aikana.
Omassa prosessissani esiin nousseita huomioita ovat mm. eri-ikäisten lasten huomioiminen työpajan suunnittelussa, huumorin käyttö draamatyöskentelyssä ja reflektion tarve oppimisen varmistamiseksi.
Olen työssäni kuvaillut oman työpajani suunnittelua ja toteutusta mahdollisimman tarkasti, jotta sitä voisi käyttää oppaana uusia draamaprojekteja museoihin suunniteltaessa. Olen koonnut yhteen myös tietoa draamapedagogiikasta ja esimerkkejä draaman käytöstä museoympäristössä ja historiallisia aiheita opetettaessa.
Omaan toimintaani työpajaohjaajana on vahvasti vaikuttanut Reetta Vehkalahden ja Lotta Krohnin kehittämä lapsilähtöinen luovan toiminnan Leikkiteatteri-metodi. Leikkiteatterissa työskennellään jonkin teeman ympärillä. Työtavat ovat vaihtelevia, jotta jokaisella osallistujalla taidoista ja kiinnostuksista riippumatta on mahdollisuus onnistumisen kokemukseen. Toiminnassa korostuu myös ryhmässä toimiminen. Olen soveltanut metodia Nurmo - New York –työpajassa.
Omassa prosessissani esiin nousseita huomioita ovat mm. eri-ikäisten lasten huomioiminen työpajan suunnittelussa, huumorin käyttö draamatyöskentelyssä ja reflektion tarve oppimisen varmistamiseksi.
Olen työssäni kuvaillut oman työpajani suunnittelua ja toteutusta mahdollisimman tarkasti, jotta sitä voisi käyttää oppaana uusia draamaprojekteja museoihin suunniteltaessa. Olen koonnut yhteen myös tietoa draamapedagogiikasta ja esimerkkejä draaman käytöstä museoympäristössä ja historiallisia aiheita opetettaessa.
Omaan toimintaani työpajaohjaajana on vahvasti vaikuttanut Reetta Vehkalahden ja Lotta Krohnin kehittämä lapsilähtöinen luovan toiminnan Leikkiteatteri-metodi. Leikkiteatterissa työskennellään jonkin teeman ympärillä. Työtavat ovat vaihtelevia, jotta jokaisella osallistujalla taidoista ja kiinnostuksista riippumatta on mahdollisuus onnistumisen kokemukseen. Toiminnassa korostuu myös ryhmässä toimiminen. Olen soveltanut metodia Nurmo - New York –työpajassa.