Kilpailukykyistä kesäteatteria kaikenikäisille
Larkia, Minna-Riikka (2011)
Larkia, Minna-Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817678
Tiivistelmä
Ajatus kulttuurin harjoittamisesta markkinavoimien ulottumattomissa on hieno, mutta ei todellinen. Pysyäkseen kilpailukykyisenä, on tehtävä voittoa. Tehokas markkinointi puolestaan on yksi tärkeimmistä työkaluista voiton saavuttamiseksi. Opinnäytetyön antoi toimeksi Turun Kesäteatteri Vartiovuorella. Työn keskeisimpänä tavoitteena oli kerätä sellaista asiakastietoa, joka antaa valmiuksia kilpailukyvyn parantamiseen ja löytää yhä parempia keinoja tyydyttää asiakkaiden tarpeita. Lisäksi asiakaskyselytutkimus antoi Turun Kesäteatterille Vartiovuorella mahdollisuuden nähdä toimintaansa muiden silmin. Tutkimus toteutettiin kesällä 2010 Internet-kyselynä.
Tutkimus jakaantuu teoriaosioon, Turun Kesäteatterin tarkasteluun, asiakaskyselyn tuloksiin sekä edellisten pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin. Teoriaosio kartoittaa, mitä kilpailukyvyllä ylipäätään tarkoitetaan ja millaisin keinoin sitä voidaan parantaa. Teoriaosiossa selvitetään myös millainen rooli markkinoinnilla on voittoa tavoiteltaessa ja millaisia haasteita tuo erityisesti kulttuurin markkinointi. Teoriaosion jälkeen perehdytään tarkemmin Turun Kesäteatteriin Vartiovuorella.
Asiakaskyselytutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kvantitatiivissa tutkimuksessa halutaan selvittää johonkin ilmiöön liittyviä yhteyksiä ja ominaisuuksia, joita pystytään yleistämään. Kysely haluttiin pitää mahdollisimman vastaajaystävällisenä, eikä siihen vastaaminen vienyt montaa minuuttia. Kyselyssä keskityttiin nimenomaan sellaisiin asioihin, joihin Turun Kesäteatterin resurssit riittävät.
Tutkimus ylsi tavoitteisiinsa. Kysely selvensi, millä osa-alueilla teatterin on kehityttävä ollakseen kilpailukykyinen ja millainen on sen asiakasjakauma. Tutkimus poiki myös ihan konkreettisia muutosehdotuksia tulevaisuutta ajatellen. Palvelun laatuun paikan päällä oltiin tyytyväisiä, mutta koko prosessissa on vielä kehitettävää.
Tutkimus jakaantuu teoriaosioon, Turun Kesäteatterin tarkasteluun, asiakaskyselyn tuloksiin sekä edellisten pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin. Teoriaosio kartoittaa, mitä kilpailukyvyllä ylipäätään tarkoitetaan ja millaisin keinoin sitä voidaan parantaa. Teoriaosiossa selvitetään myös millainen rooli markkinoinnilla on voittoa tavoiteltaessa ja millaisia haasteita tuo erityisesti kulttuurin markkinointi. Teoriaosion jälkeen perehdytään tarkemmin Turun Kesäteatteriin Vartiovuorella.
Asiakaskyselytutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kvantitatiivissa tutkimuksessa halutaan selvittää johonkin ilmiöön liittyviä yhteyksiä ja ominaisuuksia, joita pystytään yleistämään. Kysely haluttiin pitää mahdollisimman vastaajaystävällisenä, eikä siihen vastaaminen vienyt montaa minuuttia. Kyselyssä keskityttiin nimenomaan sellaisiin asioihin, joihin Turun Kesäteatterin resurssit riittävät.
Tutkimus ylsi tavoitteisiinsa. Kysely selvensi, millä osa-alueilla teatterin on kehityttävä ollakseen kilpailukykyinen ja millainen on sen asiakasjakauma. Tutkimus poiki myös ihan konkreettisia muutosehdotuksia tulevaisuutta ajatellen. Palvelun laatuun paikan päällä oltiin tyytyväisiä, mutta koko prosessissa on vielä kehitettävää.