Asiakasprofilointi digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi : Case: Hong Kongissa sijaitseva ravintola FINDS
Rautsi, Anni (2011)
Rautsi, Anni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä tuottamaan toimeksiantajayritykselle tietoa, jota se voisi käyttää oppiakseen tuntemaan asiakkaansa entistä paremmin ja näin tehostamaan digitaalista markkinointiaan. Työ oli siis osaltaan kehittämis- ja suunnitteluhanke. Tavoitteeseen pyrittiin selvittämällä millainen on FINDS:in asiakas profiililtaan ja miten tätä tietoa on mahdollista hyödyntää digitaalisen markkinoinnin tehostamisessa. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi lähdettiin tutkimaan asiakkaiden uskollisuutta yrityksen brändiä kohtaan sekä heidän ostokäyttäytymistään ja erityisesti elämäntyylin vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Olennaista oli myös oppia tuntemaan asiakkaiden suhdetta ajankohtaisiin digitaalisiin markkinointikanaviin.
Tutkimusongelman ratkaisuun käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietojenkeräys toteutettiin sähköpostiin lähetetyllä kyselyllä, joka oli luotu Webropol- ohjelmistolla. Kyselylomake koostui 18 kysymyksestä, joista saaduilla tiedoilla asiakkaiden profilointi mahdollistui. Tutkimuksen kohteena oli ravintola FINDS:in kaikki nykyiset asiakasrekisterissä olevat asiakkaat. Kysely lähetettiin 5770:lle henkilölle. Aikaa asiakkailla oli vastata kyselyyn 24.5- 30.5.2010. Kyselyyn vastasi 1.85 prosenttia näytteeseen kuuluvista yrityksen asiakkaista eli 107 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena muodostui profilointitekijöiden perusteella asiakasprofiili ravintolan asiakkaasta. Tekijöinä käytettiin brändiuskollisuutta, sitoutumista elämäntyyliin, jota yritys edustaa sekä suhdetta digitaalisiin markkinointikanaviin. Näitä tietoja hyväksikäyttäen suunniteltiin, miten ravintolan digitaalista markkinointia voisi tehostaa – mitä kanavia kannattaisi käyttää ja miten.
Yrityksellä olisi mahdollisuus kehittää markkinointiaan huomattavasti suunnittelemalla digitaalisten kanavien käyttö huolellisesti. Tehokas suunnittelu mahdollistaisi markkinoinnin tarkan kohdentamisen sekä oikeanlaisen lähestymistavan asiakkaisiin kustannustehokkaasti. Tämä kuitenkin vaatii tehokasta asiakkuudenhallintaa, jonka olennaisena osana on ajankohtaisen asiakasrekisterin ylläpito ja tämän suunniteltu hyödyntäminen yhteistyössä markkinoinnin kanssa. Digitaalinen markkinointi voi olla ravintolan tulevaisuuden avain onnistumiseen, kunhan siihen käytetään tarpeeksi oikeanlaisia resursseja ja siinä onnistutaan pysymään innovatiivisesti ajan tasalla.
Tutkimusongelman ratkaisuun käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietojenkeräys toteutettiin sähköpostiin lähetetyllä kyselyllä, joka oli luotu Webropol- ohjelmistolla. Kyselylomake koostui 18 kysymyksestä, joista saaduilla tiedoilla asiakkaiden profilointi mahdollistui. Tutkimuksen kohteena oli ravintola FINDS:in kaikki nykyiset asiakasrekisterissä olevat asiakkaat. Kysely lähetettiin 5770:lle henkilölle. Aikaa asiakkailla oli vastata kyselyyn 24.5- 30.5.2010. Kyselyyn vastasi 1.85 prosenttia näytteeseen kuuluvista yrityksen asiakkaista eli 107 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena muodostui profilointitekijöiden perusteella asiakasprofiili ravintolan asiakkaasta. Tekijöinä käytettiin brändiuskollisuutta, sitoutumista elämäntyyliin, jota yritys edustaa sekä suhdetta digitaalisiin markkinointikanaviin. Näitä tietoja hyväksikäyttäen suunniteltiin, miten ravintolan digitaalista markkinointia voisi tehostaa – mitä kanavia kannattaisi käyttää ja miten.
Yrityksellä olisi mahdollisuus kehittää markkinointiaan huomattavasti suunnittelemalla digitaalisten kanavien käyttö huolellisesti. Tehokas suunnittelu mahdollistaisi markkinoinnin tarkan kohdentamisen sekä oikeanlaisen lähestymistavan asiakkaisiin kustannustehokkaasti. Tämä kuitenkin vaatii tehokasta asiakkuudenhallintaa, jonka olennaisena osana on ajankohtaisen asiakasrekisterin ylläpito ja tämän suunniteltu hyödyntäminen yhteistyössä markkinoinnin kanssa. Digitaalinen markkinointi voi olla ravintolan tulevaisuuden avain onnistumiseen, kunhan siihen käytetään tarpeeksi oikeanlaisia resursseja ja siinä onnistutaan pysymään innovatiivisesti ajan tasalla.