Kasvatuskumppanuuden toteutuminen perhepäivähoidossa
Laine, Nina (2011)
Laine, Nina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717589
Tiivistelmä
Tämä opinnäyteyö on laadullinen tutkimus siitä, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Lappeenrannan kaupungin perhepäivähoidossa. Opinnäytetyössä tutkittiin perhepäivähoitajien ja perhepäivähoidossa olevien lasten vanhempien käsityksiä ja kokemuksia kasvatuskumppanuudesta. Lisäksi tutkittiin, mitkä asiat koetaan tärkeäksi kumppanuuden toteutumisessa, mitä mahdollisia yhteneväisyyksiä tai eroavaisuuksia on perhepäivähoitajien ja vanhempien käsityksissä ja kokemuksissa kasvatuskumppanuudesta sekä mitä mahdollisia kehittämistarpeita on Lappeenrannan kaupungin perhepäivähoidon kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin menetelmällä järjestämällä viidelle perhepäivähoitajalle kolme keskusteluiltaa kasvatuskumppanuudesta sekä vanhemmille laaditun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyitä lähetettiin 15, joista kahteen vastattiin.
Opinnäytetyön teoria rakentui kasvatuskumppanuuden käsitteestä, perhepäivähoidon perusteista ja historiasta, päivähoidon ja perhepäivähoidon laatutavoitteista, Urie Bronfenbrennerin ekologisesta teoriasta sekä aiheesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista.
Tutkimuksessa selvisi, että kasvatuskumppanuus Lappeenrannan kaupungin perhepäivähoidossa toteutuu hyvin. Sekä perhepäivähoitajat että vanhemmat kokivat kasvatuskumppanuuden toteuttamisen olevan lapsen parhaaksi. Tärkeänä asiana kasvatuskumppanuudessa pidettiin päivittäisiä keskusteluja perhepäivähoitajan ja vanhemman välillä. Myös luottamus ja avoimuus perhepäivähoitajan ja vanhempien välillä nähtiin tärkeäksi kasvatuskumppanuuden toteuttamisen kannalta. Tutkimuksen perusteella kehittämiskohteiksi Lappeenrannan kaupungin perhepäivähoidossa kasvatuskumppanuuden toteutumisen kannalta nousivat vanhempien osallisuus sekä perhepäivähoitajien mahdollisuus yhteisiin keskusteluihin. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia perhepäivähoidon ohjaajien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta. Ohjaajien työnkuvaan kuuluu perhepäivähoitajien pedagoginen ohjaus, joten olisi tärkeää tutkia myös heidän käsityksiään kasvatuskumppanuudesta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin menetelmällä järjestämällä viidelle perhepäivähoitajalle kolme keskusteluiltaa kasvatuskumppanuudesta sekä vanhemmille laaditun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyitä lähetettiin 15, joista kahteen vastattiin.
Opinnäytetyön teoria rakentui kasvatuskumppanuuden käsitteestä, perhepäivähoidon perusteista ja historiasta, päivähoidon ja perhepäivähoidon laatutavoitteista, Urie Bronfenbrennerin ekologisesta teoriasta sekä aiheesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista.
Tutkimuksessa selvisi, että kasvatuskumppanuus Lappeenrannan kaupungin perhepäivähoidossa toteutuu hyvin. Sekä perhepäivähoitajat että vanhemmat kokivat kasvatuskumppanuuden toteuttamisen olevan lapsen parhaaksi. Tärkeänä asiana kasvatuskumppanuudessa pidettiin päivittäisiä keskusteluja perhepäivähoitajan ja vanhemman välillä. Myös luottamus ja avoimuus perhepäivähoitajan ja vanhempien välillä nähtiin tärkeäksi kasvatuskumppanuuden toteuttamisen kannalta. Tutkimuksen perusteella kehittämiskohteiksi Lappeenrannan kaupungin perhepäivähoidossa kasvatuskumppanuuden toteutumisen kannalta nousivat vanhempien osallisuus sekä perhepäivähoitajien mahdollisuus yhteisiin keskusteluihin. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia perhepäivähoidon ohjaajien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta. Ohjaajien työnkuvaan kuuluu perhepäivähoitajien pedagoginen ohjaus, joten olisi tärkeää tutkia myös heidän käsityksiään kasvatuskumppanuudesta.