Sosiokulttuurisena innostajana yläkoulussa : Yhdenvertaisuuskasvatus joustavassa perusopetuksessa
Tarvainen, Thea (2011)
Tarvainen, Thea
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717588
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiokulttuurista innostamista ja voimauttamista peruskoulun yläluokilla yhdenvertaisuuskasvatuksen näkökulmasta. Työn pohjana on Seinäjoen yhteiskoululle järjestetty yhdenvertaisuusmenetelmä Elävän kirjaston ideologiasta sovellettu kurssi, joka pidettiin koulun joustavan perusopetuksen (JOPO®) oppilaille. Harjoitukset käsittelivät muun muassa yhdenvertaisuutta, erilaisuutta, syrjintää ja vähemmistöryhmiä. Lisäksi oppilaille järjestettiin pienimuotoinen Elävän kirjasto viimeiselle opetuskerralle.
Työssä selvitetään Opetusministeriön kehittämän joustavan perusopetuksen hankkeen periaatteita ja tavoitteita sekä peruskoulun opetussuunnitelman yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä sisältöjä. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurisen innostamisen ja voimaantumisen teoriat. Näiden lisäksi työssä tutkitaan hiljaista tietoa ja intuitiota ryhmän ohjaamisessa.
Opinnäytetyön tutkimuslähtökohdat ovat laadullisessa tutkimuksessa. Työssä kuvataan kurssilla käsiteltyjä asioita ja huomio keskitetään kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen ohjaajan ja oppilaiden välillä. Lisäksi tutkimuksen kohteena on harjoitusten vaikuttavuus ja hyödyllisyys.
Työssä selvitetään Opetusministeriön kehittämän joustavan perusopetuksen hankkeen periaatteita ja tavoitteita sekä peruskoulun opetussuunnitelman yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä sisältöjä. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurisen innostamisen ja voimaantumisen teoriat. Näiden lisäksi työssä tutkitaan hiljaista tietoa ja intuitiota ryhmän ohjaamisessa.
Opinnäytetyön tutkimuslähtökohdat ovat laadullisessa tutkimuksessa. Työssä kuvataan kurssilla käsiteltyjä asioita ja huomio keskitetään kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen ohjaajan ja oppilaiden välillä. Lisäksi tutkimuksen kohteena on harjoitusten vaikuttavuus ja hyödyllisyys.