Online markkinointi. Kithydro Oy
Zaytseva, Ksenia (2011)
Zaytseva, Ksenia
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717587
Tiivistelmä
Nykypäivänä yhä enemmän yritykset käyttävät tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa hakukoneita. Google-markkinointi on yksi suosituimmista tavoista lisätä yrityksen näkyvyyttä ja saada uusia asiakkaita yrityksen sijainnista riippumatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitteella, toteuttaa ja analysoida markkinointikampanja kiteeläiselle Kithydro Oy:lle, joka on hydrauliikkaan erikoistunut yritys. Toimeksiantajan toiveena oli hyödyntää kansainvälisillä markkinoilla digitaalista markkinointia uudella tavalla, joten markkinointikampanja toteutettiin hyödyntämällä hakukonemarkkinointia. Kampanjassa käytettiin kahta hakukonetta: Googlea sekä Venäjällä suosittua Yandexia.
Markkinointikampanjan tavoitteina oli lisätä yrityksen ja sen tuotteiden ja palvelujen näkyvyyttä Venäjällä, saada uusia asiakkaita sekä tutustua hakukoneiden käyttöön ja sen seurantaraportin analysointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää kampanjan suunnittelu- sekä toteuttamisprosessia sekä arvioida markkinointikampanjan kannattavuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan markkinointia, perinteistä ja digitaalista mediaa sekä sähköistä markkinointia, markkinointiviestintää ja sen suunnittelua.
Markkinointikampanjan avulla toimeksiantaja on saanut useampia asiakaskontakteja, vaikka varsinaista kauppaa ei tutkimuksen aikana ole syntynyt. Yritys koki saaneensa kampanjasta paljon hyötyä, ja yhtiö aikoo jatkaa sähköisen markkinoinnin hyödyntämistä jatkossakin. Opinnäytetyö sisältää myös kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle, jotka koskevat hakukoneoptimointia, Internet-sivujen uudistamista sekä mobiilimarkkinointia.
Markkinointikampanjan tavoitteina oli lisätä yrityksen ja sen tuotteiden ja palvelujen näkyvyyttä Venäjällä, saada uusia asiakkaita sekä tutustua hakukoneiden käyttöön ja sen seurantaraportin analysointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää kampanjan suunnittelu- sekä toteuttamisprosessia sekä arvioida markkinointikampanjan kannattavuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan markkinointia, perinteistä ja digitaalista mediaa sekä sähköistä markkinointia, markkinointiviestintää ja sen suunnittelua.
Markkinointikampanjan avulla toimeksiantaja on saanut useampia asiakaskontakteja, vaikka varsinaista kauppaa ei tutkimuksen aikana ole syntynyt. Yritys koki saaneensa kampanjasta paljon hyötyä, ja yhtiö aikoo jatkaa sähköisen markkinoinnin hyödyntämistä jatkossakin. Opinnäytetyö sisältää myös kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle, jotka koskevat hakukoneoptimointia, Internet-sivujen uudistamista sekä mobiilimarkkinointia.