Perehdytysoppaan ja -rakenteiden uusiminen psykiatrisessa lastensuojeluyksikössä
Niklander, Jesse (2011)
Niklander, Jesse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717583
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvaan prosessia, jonka tarkoituksena oli tuottaa uutta perehdytysmateriaalia sekä ehdottaa perehdyttämisen rakenteellisia uudistuksia työn tilaajalle, lastensuojeluyksikkö Peiponpesälle. Peiponpesä on lastensuojelulaitos, joka on erikoistunut psykiatrista hoitoa vaativien lasten ja nuorten arviointiin ja kuntoutukseen. Laitos on perustettu vuonna 2007, joten se on melko uusi yksikkö, jossa tapahtuu jatkuvaa kehitystä ja muutosta. Yksikön perehdytysrakenteita on muotoiltu vuosien varrella, mutta selkeää ja yhtenäistä perehdytysmallia ei ole toistaiseksi päätetty. Perehdytys on ollut yleensä esimiehen määräämien yksittäisten työntekijöiden vastuulla. Olen itse työskennellyt kyseisessä yksikössä vuoden 2011 alusta ja todennut tarpeen perehdytysmallin uudistamiselle henkilökohtaisesti.
Opinnäytetyöni tuottamalla materiaalilla sekä perehdytysrakenteiden uusimiseen tähtäävillä ehdotuksilla minun oli tarkoitus tuottaa johdonmukainen ja kaikkia tasapuolisesti palveleva perehdytysmalli. Tässä työssä käytin hyväkseni omia kokemuksiani, joiden pohjalta lähdin tutkimaan perehdytyksen kulttuuria, tavoitteita ja tuloksia Peiponpesässä. Pyrin kokoamaan juuri oikeanlaisen perehdytysmallin ja –oppaan omaan lastensuojeluyksikkööni.
Opinnäytetyössäni pohdin myös perehdytyksen merkitystä ja sen vaikutuksia, sekä tutkin perehdyttämistä mentorointina. Hyvän perehdyttämisen tärkeys yhtiön toiminnassa kasvoi läpi opinnäytetyöni. Tämän opinnäytetyön valmistuessa koin, että perehdytys on yksi tärkeimmistä yksittäisistä yksikön toiminnan laatua parantavista tekijöistä. Perehdyttäjän rooli sekä perehdytyksen laatu ovat mielestäni työntekijöiden sitouttamisen näkökulmasta erittäin merkittävässä roolissa. Hyvällä perehdytyksellä on mahdollisuus motivoida työntekijää parempien sekä laadukkaampaan tulosten tavoitteluun.
Käytin opinnäytetyössäni erilaisia teoreettisia viitekehyksiä sekä kirjallisuudesta että verkkolähteistä. Toteutin myös kvalitatiivisen haastattelututkimuksen haastattelemalla kahdeksaa Peiponpesän työntekijää, joilta sain näkemyksiä siitä, millainen perehdytys yksikössä voitaisiin kokea hyvänä. Muodostin ehdotukseni rakenteiden uudistamiseksi näistä haastatteluista saamieni tietojen sekä omien kokemuksieni ja kirjallisuudesta saadun tiedon avulla. Perehdytyskansion sekä –kortin kokosin saamieni tietojen pohjalta, mutta käyttäen kuitenkin hyväksi jo olemassa olevia malleja. Uskon, että työstäni on apua yksikölle ja mahdollisesti muuteltuna myös muille vastaavanlaisille lastensuojeluyksiköille.
Opinnäytetyöni tuottamalla materiaalilla sekä perehdytysrakenteiden uusimiseen tähtäävillä ehdotuksilla minun oli tarkoitus tuottaa johdonmukainen ja kaikkia tasapuolisesti palveleva perehdytysmalli. Tässä työssä käytin hyväkseni omia kokemuksiani, joiden pohjalta lähdin tutkimaan perehdytyksen kulttuuria, tavoitteita ja tuloksia Peiponpesässä. Pyrin kokoamaan juuri oikeanlaisen perehdytysmallin ja –oppaan omaan lastensuojeluyksikkööni.
Opinnäytetyössäni pohdin myös perehdytyksen merkitystä ja sen vaikutuksia, sekä tutkin perehdyttämistä mentorointina. Hyvän perehdyttämisen tärkeys yhtiön toiminnassa kasvoi läpi opinnäytetyöni. Tämän opinnäytetyön valmistuessa koin, että perehdytys on yksi tärkeimmistä yksittäisistä yksikön toiminnan laatua parantavista tekijöistä. Perehdyttäjän rooli sekä perehdytyksen laatu ovat mielestäni työntekijöiden sitouttamisen näkökulmasta erittäin merkittävässä roolissa. Hyvällä perehdytyksellä on mahdollisuus motivoida työntekijää parempien sekä laadukkaampaan tulosten tavoitteluun.
Käytin opinnäytetyössäni erilaisia teoreettisia viitekehyksiä sekä kirjallisuudesta että verkkolähteistä. Toteutin myös kvalitatiivisen haastattelututkimuksen haastattelemalla kahdeksaa Peiponpesän työntekijää, joilta sain näkemyksiä siitä, millainen perehdytys yksikössä voitaisiin kokea hyvänä. Muodostin ehdotukseni rakenteiden uudistamiseksi näistä haastatteluista saamieni tietojen sekä omien kokemuksieni ja kirjallisuudesta saadun tiedon avulla. Perehdytyskansion sekä –kortin kokosin saamieni tietojen pohjalta, mutta käyttäen kuitenkin hyväksi jo olemassa olevia malleja. Uskon, että työstäni on apua yksikölle ja mahdollisesti muuteltuna myös muille vastaavanlaisille lastensuojeluyksiköille.