Ystävätoiminnan tukipiste - monen mahdollistaja : Ystävätoiminnan tukipiste projektin 2009-2011 arviointi
Vainiomäki, Jemina (2011)
Vainiomäki, Jemina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on arvioida Ystävätoiminnan tukipiste projektia 2009–2011. Projekti sai alkunsa, kun aikaisemmin vapaaehtoista ystävätoimintaa koordinoi vain yksi työntekijä Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin alueella. Tämä todettiin riittämättömäksi. Ulkopuolisen tekemässä selvityksessä vuonna 2006 kävi ilmi, että ystävätoiminnassa oli monia huolenaiheita. Vapaaehtoisista oli pulaa ja toiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset väsyivät, sillä he joutuivat kohtaamaan yhä vaativampia asiakasryhmiä. He myös kokivat, että joutuvat usein korvaamaan julkisen sektorin puutteita, vaikka vapaaehtoisen ystävätoiminnan tarkoitus ei ole korvata ammatillista apua vaan tarjota seuraa ja henkistä tukea yksinäisille ihmisille tavallisen ihmisen taidoin. Selvityksessä todettiin myös, että pääkaupunkiseutu on vapaaehtoistoiminnan ja siten myös ystävätoiminnan kannalta haastava alue, sillä toiminnan määrä, yhteistyösuhteet ja toimintatottumukset vaihtelevat eri osissa kaupunkia. Näiden syiden vuoksi todettiin, että ystävätoimintaa on kehitettävä ja turvattava sen jatko.
SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirin sosiaalivaliokunta nimesi vuonna 2006 pääkaupunkiseudun ystävätoiminnan kehittämistyöryhmän, jonka tehtävä oli laatia sosiaalivaliokunnalle esitys ystävätoiminnan kehittämiseksi. Tästä sai alkunsa ajatus Ystävätoiminnan tukipiste projektista 2009–2011, johon haettiin rahoitusta Raha-automaattiyhdistykseltä. Tällä avustuksella perustettiin Ystävätoiminnan tukipiste, jossa koordinoidaan SPR:n ystävätoimintaa pääkaupunkiseudulla sekä kehitetään sitä edelleen. Tukipiste työllistää tällä hetkellä viisi työntekijää; projektipäällikön, ystävätoiminnan ohjaajan, ryhmätoiminnan kehittäjän, tiedottajan sekä ohjelma-avustajan. Tukipisteen tarkoitus on tarjota tukea ja neuvontaa ystävätoiminnan vastuutehtävissä oleville vapaaehtoisille esimerkiksi ryhmätoiminnan, koulutuksen, tiedotuksen ja rekrytoinnin saralla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on arvioida Ystävätoiminnan tukipiste projektin 2009–2011 tavoitteiden toteutumista. Arvioin projektia seuraavanlaisista näkökulmista: tukipisteen vaikutus ystävätoimintaan, vastuuvapaaehtoisten tyytyväisyys tukipisteen palveluihin ja heidän kokemansa tuen saanti, vapaaehtoisten määrä, koulutusten määrä, koulutettujen määrä, tukipisteen tunnettuus vapaaehtoisten keskuudessa sekä vastuuvapaaehtoisten tyytyväisyys tukipisteen tiedottamiseen ja Internet- sivuihin. Arvioinnissa käytän näitä näkökulmia, koska ne ovat olleet tilaajatahon eli Ystävätoiminnan tukipisteen toivomuksia ja myös olennaisin osa heidän toimintaansa. Opinnäytetyö sai alkunsa tilaajatahon eli Ystävätoiminnan tukipisteen tarpeesta käsin. Jatkossa ystävätoiminnan työntekijät voivat käyttää opinnäytetyötä apuna toimintansa kehittämisessä.
Ennen opinnäytetyön aloittamista tein tukipisteessä opintoihin liittyvän harjoittelujakson, joka perehdytti minua aihepiiriin. Työtä varten olen haastatellut kahtatoista pääkaupunkiseudulla toimivaa ystävätoiminnan vastuutehtävissä olevaa vapaaehtoista. He ovat eri osastojen sosiaalipalveluyhdyshenkilöitä, ystävätoiminnan ryhmän ohjaajia sekä ystävävälittäjiä, jotka välittävät vapaaehtoisia ystäviä tukea tarvitseville asiakkaille. Lisäksi olen perehtynyt Ystävätoiminnan tukipisteen ylläpitämiin tilastoihin toiminnastaan, projektin hankesuunnitelmaan ja muihin ennen projektia ja projektin aikana tehtyihin materiaaleihin koskien ystävätoiminnan ja tukipisteen toiminnan laatua. Arviointini tukena olen käyttänyt myös tukipisteen työntekijöiden haastatteluja. Opinnäytetyön teoriapohjana olen käyttänyt vapaaehtoistyöhön ja arviointiin liittyvää kirjallisuutta.
SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirin sosiaalivaliokunta nimesi vuonna 2006 pääkaupunkiseudun ystävätoiminnan kehittämistyöryhmän, jonka tehtävä oli laatia sosiaalivaliokunnalle esitys ystävätoiminnan kehittämiseksi. Tästä sai alkunsa ajatus Ystävätoiminnan tukipiste projektista 2009–2011, johon haettiin rahoitusta Raha-automaattiyhdistykseltä. Tällä avustuksella perustettiin Ystävätoiminnan tukipiste, jossa koordinoidaan SPR:n ystävätoimintaa pääkaupunkiseudulla sekä kehitetään sitä edelleen. Tukipiste työllistää tällä hetkellä viisi työntekijää; projektipäällikön, ystävätoiminnan ohjaajan, ryhmätoiminnan kehittäjän, tiedottajan sekä ohjelma-avustajan. Tukipisteen tarkoitus on tarjota tukea ja neuvontaa ystävätoiminnan vastuutehtävissä oleville vapaaehtoisille esimerkiksi ryhmätoiminnan, koulutuksen, tiedotuksen ja rekrytoinnin saralla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on arvioida Ystävätoiminnan tukipiste projektin 2009–2011 tavoitteiden toteutumista. Arvioin projektia seuraavanlaisista näkökulmista: tukipisteen vaikutus ystävätoimintaan, vastuuvapaaehtoisten tyytyväisyys tukipisteen palveluihin ja heidän kokemansa tuen saanti, vapaaehtoisten määrä, koulutusten määrä, koulutettujen määrä, tukipisteen tunnettuus vapaaehtoisten keskuudessa sekä vastuuvapaaehtoisten tyytyväisyys tukipisteen tiedottamiseen ja Internet- sivuihin. Arvioinnissa käytän näitä näkökulmia, koska ne ovat olleet tilaajatahon eli Ystävätoiminnan tukipisteen toivomuksia ja myös olennaisin osa heidän toimintaansa. Opinnäytetyö sai alkunsa tilaajatahon eli Ystävätoiminnan tukipisteen tarpeesta käsin. Jatkossa ystävätoiminnan työntekijät voivat käyttää opinnäytetyötä apuna toimintansa kehittämisessä.
Ennen opinnäytetyön aloittamista tein tukipisteessä opintoihin liittyvän harjoittelujakson, joka perehdytti minua aihepiiriin. Työtä varten olen haastatellut kahtatoista pääkaupunkiseudulla toimivaa ystävätoiminnan vastuutehtävissä olevaa vapaaehtoista. He ovat eri osastojen sosiaalipalveluyhdyshenkilöitä, ystävätoiminnan ryhmän ohjaajia sekä ystävävälittäjiä, jotka välittävät vapaaehtoisia ystäviä tukea tarvitseville asiakkaille. Lisäksi olen perehtynyt Ystävätoiminnan tukipisteen ylläpitämiin tilastoihin toiminnastaan, projektin hankesuunnitelmaan ja muihin ennen projektia ja projektin aikana tehtyihin materiaaleihin koskien ystävätoiminnan ja tukipisteen toiminnan laatua. Arviointini tukena olen käyttänyt myös tukipisteen työntekijöiden haastatteluja. Opinnäytetyön teoriapohjana olen käyttänyt vapaaehtoistyöhön ja arviointiin liittyvää kirjallisuutta.