Digitaalista asiakkuusmarkkinointia : Case Kirjakaari
Hiltunen, Niko (2011)
Lataukset:
Hiltunen, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Väli-Suomi Yhtiöt Oy:n toimeksiannosta. Yritys tunnetaan markkinoilla brändinimellä Kirjakaari. Yritys kustantaa sekä välittää monikielisiä liikelahjakirjoja suomalaisille, kansainvälistä kauppaa tekeville yrityksille. Tavoitteena on kartoittaa kuinka toimeksiantaja voi hyödyntää digitaalisia kanavia aiempaa tehokkaammin asiakassuhteiden rakentamisen ja asiakasarvon tuottamisen työkaluina. Työn tarkoituksena oli laatia Kirjakaarelle digitaalisen markkinoinnin kehittämisehdotukset, joiden avulla Kirjakaari saa lisää tehoa markkinointiinsa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin asiakkuuslähtöistä yritysmarkkinointia ja digitaalista markkinointia b2b-markkinoilla. Työn empiirisessä osiossa tutkittiin Kirjakaaren digitaalisen markkinoinnin nykytilaa asiakaskyselyn ja asiantuntijahaastatteluiden avulla. Saatujen tulosten perusteella laadittu digitaalisen markkinoinnin nykytilan kuvaus toimi kehittämissuunnitelman pohjana.
Kirjakaaren asiakkaat arvostivat verkkosivuston laadukkuutta ja toimivuutta, odottivat löytävänsä verkkosivustolta hankintaprosessia tukevaa informaatiota sekä toivoivat verkkosivuston sisällön uusiutuvan säännöllisesti. Kirjakaarelta toivottiin myös entistä personoidumpaa markkinointiviestintää. Asiantuntijahaastatteluista saatu tieto tuki asiakaskyselystä saatuja tuloksia.
Digitaalisissa kanavissa yhteydenpito asiakkaisiin on aiempaa helpompaa. Säännöllisen yhteydenpidon ja asiakkuuslähtöisen markkinointiajattelun turvin Kirjakaari pystyy erottumaan edukseen tiukassa kilpailutilanteessa. Yrityksen sisäiset toimintamallit asettavat pohjan kaikille markkinointitoimenpiteille ja tämän vuoksi Kirjakaaressa on omaksuttava selkeät digitaalisen markkinoinnin käytänteet sekä jaettava vastuualueet. Johdon vastuulla on motivoida henkilöstöä muutoksen keskellä. Toimenpide-ehdotukset toimivat ohjeistuksena niin sisäisen kuin ulkoisenkin viestinnän kehittämiselle ja ovat tämän vuoksi käytännöllinen työkalu Kirjakaaren johdolle.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin asiakkuuslähtöistä yritysmarkkinointia ja digitaalista markkinointia b2b-markkinoilla. Työn empiirisessä osiossa tutkittiin Kirjakaaren digitaalisen markkinoinnin nykytilaa asiakaskyselyn ja asiantuntijahaastatteluiden avulla. Saatujen tulosten perusteella laadittu digitaalisen markkinoinnin nykytilan kuvaus toimi kehittämissuunnitelman pohjana.
Kirjakaaren asiakkaat arvostivat verkkosivuston laadukkuutta ja toimivuutta, odottivat löytävänsä verkkosivustolta hankintaprosessia tukevaa informaatiota sekä toivoivat verkkosivuston sisällön uusiutuvan säännöllisesti. Kirjakaarelta toivottiin myös entistä personoidumpaa markkinointiviestintää. Asiantuntijahaastatteluista saatu tieto tuki asiakaskyselystä saatuja tuloksia.
Digitaalisissa kanavissa yhteydenpito asiakkaisiin on aiempaa helpompaa. Säännöllisen yhteydenpidon ja asiakkuuslähtöisen markkinointiajattelun turvin Kirjakaari pystyy erottumaan edukseen tiukassa kilpailutilanteessa. Yrityksen sisäiset toimintamallit asettavat pohjan kaikille markkinointitoimenpiteille ja tämän vuoksi Kirjakaaressa on omaksuttava selkeät digitaalisen markkinoinnin käytänteet sekä jaettava vastuualueet. Johdon vastuulla on motivoida henkilöstöä muutoksen keskellä. Toimenpide-ehdotukset toimivat ohjeistuksena niin sisäisen kuin ulkoisenkin viestinnän kehittämiselle ja ovat tämän vuoksi käytännöllinen työkalu Kirjakaaren johdolle.