Parrasvaloissa juhlailme : Löytöretki visuaaliseen konseptisuunnitteluun
Salke, Riitta (2011)
Salke, Riitta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on löytöretki visuaaliseen konseptisuunnitteluun lähtökohtanaan Airamin juhlavuosi. Opinnäytetyössä kehiteltiin toisistaan erottuvia juhlatyylejä, tarkoituksena löytää juhlavuoden ilme. Prosessin alussa jäsenneltiin visuaalisen viestinnän osatekijöitä ja pohdittiin juhlavuoden merkitystä yritysten viestinnän ja markkinoinnin kannalta. Työn tietoperustasta nostettiin imagomainonnan sekä yrityskuvan kirkastamisen tavoitteet suunnittelutyön perustaksi. Tietoperustassa nojauduttiin visuaalisen- ja markkinointiviestinnän näkemyksiin.
Opinnäytetyössä havainnollistettiin, dokumentoitiin ja arvioitiin visuaalisen viestinnän työvaiheita realistiselle evaluaatiolle tyypillisellä prosessiluonteisella ja käytännönläheisellä tavalla. Lisäksi koeteltiin Airamin perinteisen punaisen termoksen ulkonäön soveltumista juhlavuoden erääksi konseptin kuvittajaksi.
Tiedonhankintaa tehtiin monimenetelmäisesti. Opinnäytetyön aineistoksi Airamilta luovutettiin 74 kappaletta valokuvia yrityksen 1950-1960-lukujen toiminnasta. Valokuva-aineistoa hyödynnettiin niin yrityshistoriaa valottavana tekijänä kuin inspirointiyllykkeenäkin. Lisäksi Airamilta saatiin luettavaksi 50 kappaletta asiakkailta kerättyjä termosmuistoja. Termosmuistot sisällytettiin työhön valottamaan tuotteen käyttäjäkokemuksia ja todistamaan termoksen brändimäistä luonnetta. Aineistojen lisäksi keskusteltiin vapaamuotoisesti sekä Airamin markkinointijohtajan että yrityksen aluepäällikön kanssa. Tiedonhankintaa tehtiin monimenetelmäisesti.
Opinnäytetyönä syntyi viisi visuaalista konseptia juhlavuodelle, jotka kaikki sisältävät myös tapahtuma- ja kampanjaideointia. Tuotelähtöiset juhlakonseptit ovat ”Coolein juttu”, ”Paras valoissa” ja ”Kristalli”. ”Hetki kerrallaan” ja ”Koulutaulu” ovat tunnelähtöisesti rakennettuja.
Opinnäytetyön tekijä sai kokemusta visuaalisten konseptien toteuttamisesta ja ratkaisi juhlailmeen ongelmaa asiakas- ja työelämälähtöisesti poikkeuksellisesta asiakassuhteesta huolimatta. Opinnäytetyössä korostuu juhlavuoden viestinnän merkitys yritysten positiivisen yrityskuvan välittäjänä kokonaisviestinnällisellä tavalla.
Opinnäytetyössä havainnollistettiin, dokumentoitiin ja arvioitiin visuaalisen viestinnän työvaiheita realistiselle evaluaatiolle tyypillisellä prosessiluonteisella ja käytännönläheisellä tavalla. Lisäksi koeteltiin Airamin perinteisen punaisen termoksen ulkonäön soveltumista juhlavuoden erääksi konseptin kuvittajaksi.
Tiedonhankintaa tehtiin monimenetelmäisesti. Opinnäytetyön aineistoksi Airamilta luovutettiin 74 kappaletta valokuvia yrityksen 1950-1960-lukujen toiminnasta. Valokuva-aineistoa hyödynnettiin niin yrityshistoriaa valottavana tekijänä kuin inspirointiyllykkeenäkin. Lisäksi Airamilta saatiin luettavaksi 50 kappaletta asiakkailta kerättyjä termosmuistoja. Termosmuistot sisällytettiin työhön valottamaan tuotteen käyttäjäkokemuksia ja todistamaan termoksen brändimäistä luonnetta. Aineistojen lisäksi keskusteltiin vapaamuotoisesti sekä Airamin markkinointijohtajan että yrityksen aluepäällikön kanssa. Tiedonhankintaa tehtiin monimenetelmäisesti.
Opinnäytetyönä syntyi viisi visuaalista konseptia juhlavuodelle, jotka kaikki sisältävät myös tapahtuma- ja kampanjaideointia. Tuotelähtöiset juhlakonseptit ovat ”Coolein juttu”, ”Paras valoissa” ja ”Kristalli”. ”Hetki kerrallaan” ja ”Koulutaulu” ovat tunnelähtöisesti rakennettuja.
Opinnäytetyön tekijä sai kokemusta visuaalisten konseptien toteuttamisesta ja ratkaisi juhlailmeen ongelmaa asiakas- ja työelämälähtöisesti poikkeuksellisesta asiakassuhteesta huolimatta. Opinnäytetyössä korostuu juhlavuoden viestinnän merkitys yritysten positiivisen yrityskuvan välittäjänä kokonaisviestinnällisellä tavalla.