Ruotsalaisten jääkiekkoseurojen varustehankinnat
Pulli, Jere (2011)
Pulli, Jere
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717536
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin ruotsalaisten jääkiekkoseurojen varustehankintapolitiikkaa sekä päätöksentekoa hankinnoista seurojen sisällä. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa Ruotsin 1. sekä 2. Divisionin seurojen hankinnoista sekä mahdollisuuksista toimia suoraan yhteistyössä välinevalmistajan kanssa. Aihe lähti liikkeelle yrityksen ajatuksesta selvittää toimintamahdollisuuksia sekä markkinoiden potentiaalia Ruotsissa. Sanalla varusteet viitataan peliasuihin, seura-asuihin, mailoihin, suojiin ym.
Työn teoreettisessa osiossa tutkittiin B2B-ostokäyttäytymistä, päätöksentekoa sekä itse päätöksentekoprosessia organisaatioissa. Myös ruotsalaista yrityskulttuuria sekä seuratoimintaa tutkittiin ennen tutkimuksen varsinaista empiiristä toteutusta.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jossa yhteensä sadalle ruotsalaiselle jääkiekkoseuralle lähetettiin strukturoitu tutkimuslomake, jolla pyrittiin selvittämään mainittuja asioita. Tutkimuslomakkeilla saatiin yhteensä 19 vastausta, joista kuitenkin yksi lomake jouduttiin hylkäämään sen puutteellisuuden takia. Tämän johdosta vastausprosentiksi muodostui 18 %. Tutkimuslomakkeet välitettiin sähköisesti sähköpostin välityksellä, jotta kaikille vastaajille saatiin lomakkeet sekä tiedot tutkimuksesta samanlaisina ja samanaikaisesti. Vastausprosenttia pyrittiin nostamaan palkinnoilla sekä muistutuksen avulla.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen avulla saatiin jopa yllättäviä tuloksia markkinoilta, esimerkiksi hankittavien varusteiden osalta, joten potentiaalia markkinoilla toimimiseen löytyy. Työ suunnattiin nimenomaan jääkiekkoa enemmän harrastusmielessä harjoittaville seuroille, koska siellä volyymi on suurempaa verrattuna ammattilaisuuteen.
Työn teoreettisessa osiossa tutkittiin B2B-ostokäyttäytymistä, päätöksentekoa sekä itse päätöksentekoprosessia organisaatioissa. Myös ruotsalaista yrityskulttuuria sekä seuratoimintaa tutkittiin ennen tutkimuksen varsinaista empiiristä toteutusta.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jossa yhteensä sadalle ruotsalaiselle jääkiekkoseuralle lähetettiin strukturoitu tutkimuslomake, jolla pyrittiin selvittämään mainittuja asioita. Tutkimuslomakkeilla saatiin yhteensä 19 vastausta, joista kuitenkin yksi lomake jouduttiin hylkäämään sen puutteellisuuden takia. Tämän johdosta vastausprosentiksi muodostui 18 %. Tutkimuslomakkeet välitettiin sähköisesti sähköpostin välityksellä, jotta kaikille vastaajille saatiin lomakkeet sekä tiedot tutkimuksesta samanlaisina ja samanaikaisesti. Vastausprosenttia pyrittiin nostamaan palkinnoilla sekä muistutuksen avulla.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen avulla saatiin jopa yllättäviä tuloksia markkinoilta, esimerkiksi hankittavien varusteiden osalta, joten potentiaalia markkinoilla toimimiseen löytyy. Työ suunnattiin nimenomaan jääkiekkoa enemmän harrastusmielessä harjoittaville seuroille, koska siellä volyymi on suurempaa verrattuna ammattilaisuuteen.