"Kivaa, kun saa ite tehä ja päättää!" : Lapset osallisina vaikuttamassa ympäristöönsä
Lindqvist, Riikka; Kaitasuo, Mira (2011)
Lindqvist, Riikka
Kaitasuo, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717532
Tiivistelmä
Toiminnallisuuteen painottuvan opinnäytetyömme tavoitteena oli havainnollistaa osallistavan ja toiminnallisen projektin kautta, miten lasten osallisuutta voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksessa. Projektimme tarkoituksena oli muokata päiväkodin leikkitila lasten kanssa, heidän ideoidensa pohjalta. Toisena tavoitteenamme oli luoda lapsille kokemus siitä, että lopputulos on heidän itsensä tekemä ja lapset ovat saaneet olla aidosti osallisina jokaisessa projektin vaiheessa. Lisäksi tutkimuskysymyksinä käsittelimme voiko käyttämämme osallistava menetelmä kehittyä pysyväksi malliksi varhaiskasvatukseen sekä millaisia kokemuksia lapset saavat toiminnasta.
Opinnäytetyömme toteutettiin Helsingin kaupungin Lasten ja nuorten vuorovaikutussuunnitelma –hankkeessa, joka on Helsingin kaupungin Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman kärkihanke 2009 - 2012. Hankkeen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten osallisuutta sekä ottaa heidät mukaan oman lähiympäristönsä muokkaamiseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutettiin Helsingin kaupungin päiväkodissa keväällä 2011. Toiminnassa oli mukana kymmenen 5 – 6 –vuotiasta lasta.
Toiminnallisessa osuudessa hyödynsimme erilaisia osallistavia menetelmiä. Toiminta jakautui tutustumis-, suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Arviointimateriaalia keräsimme havainnoimalla lapsia toiminnan aikana sekä hyödyntämällä kirjallista ja suullista palautetta. Palaute kerättiin päiväkodin työntekijöiltä suullisesti käyttämällä keskustelun pohjana palautelomaketta, lapsilta haastattelemalla heitä ja vanhemmilta avoimia kysymyksiä sisältävällä palautelomakkeella.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys keskittyy osallisuuden käsitteeseen. Esittelemme kaksi osallisuuden käsitteeseen liittyvää teoriaa. Lisäksi käsittelemme varhais- ja ympäristökasvatusta, sosiaalista oppimista sekä aiheeseen liittyviä aikaisempia projekteja.
Toiminnasta saadun palautteen ja havaintojen perusteella voidaan sanoa, että käyttämämme osallistavat toimintamenetelmät soveltuvat käytettäviksi varhaiskasvatuksessa, kun pyritään vahvistamaan lasten osallisuutta. Onnistuessaan osallistava toiminta voi monipuolistaa leikkimahdollisuuksia ja antaa lapsille aidosti kokemuksen, millaista on, kun saa itse tehdä ja päättää.
Opinnäytetyömme toteutettiin Helsingin kaupungin Lasten ja nuorten vuorovaikutussuunnitelma –hankkeessa, joka on Helsingin kaupungin Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman kärkihanke 2009 - 2012. Hankkeen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten osallisuutta sekä ottaa heidät mukaan oman lähiympäristönsä muokkaamiseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutettiin Helsingin kaupungin päiväkodissa keväällä 2011. Toiminnassa oli mukana kymmenen 5 – 6 –vuotiasta lasta.
Toiminnallisessa osuudessa hyödynsimme erilaisia osallistavia menetelmiä. Toiminta jakautui tutustumis-, suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Arviointimateriaalia keräsimme havainnoimalla lapsia toiminnan aikana sekä hyödyntämällä kirjallista ja suullista palautetta. Palaute kerättiin päiväkodin työntekijöiltä suullisesti käyttämällä keskustelun pohjana palautelomaketta, lapsilta haastattelemalla heitä ja vanhemmilta avoimia kysymyksiä sisältävällä palautelomakkeella.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys keskittyy osallisuuden käsitteeseen. Esittelemme kaksi osallisuuden käsitteeseen liittyvää teoriaa. Lisäksi käsittelemme varhais- ja ympäristökasvatusta, sosiaalista oppimista sekä aiheeseen liittyviä aikaisempia projekteja.
Toiminnasta saadun palautteen ja havaintojen perusteella voidaan sanoa, että käyttämämme osallistavat toimintamenetelmät soveltuvat käytettäviksi varhaiskasvatuksessa, kun pyritään vahvistamaan lasten osallisuutta. Onnistuessaan osallistava toiminta voi monipuolistaa leikkimahdollisuuksia ja antaa lapsille aidosti kokemuksen, millaista on, kun saa itse tehdä ja päättää.