Työyhteisön vaikutus lapsen hyvinvointiin päiväkodissa : perehdytyskansio päiväkoti Metsäkeijuun
Abrams, Ann-Marie (2011)
Abrams, Ann-Marie
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717516
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen, ja se on tehty yhteistyössä Metsäkeijun, yksityisen päiväkodin kanssa Härkämäessä, Turussa. Työni kehittämistehtävänä oli tehdä toimiva, kattava ja helppolukuinen perehdytyskansio erityisesti uusille työntekijöille ja sijaisille. Perehdytyskansion ja sen tekoprosessin tavoitteena oli parantaa päiväkodin arjen toimivuutta sekä työyhteisön ja lasten hyvinvointia, yhtenäistää toimintatapoja päiväkodissa ja lisätä strukturoidun toiminnan kautta lasten turvallisuutta ja vähentää heidän levottomuuttaan.
Työn lähtökohtana on lapsi päiväkodissa, hänen viihtyvyytensä ja turvallisuuden tunteensa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin varhaiskasvatusta, sen suunnittelua yleisellä tasolla ja päiväkodissa sekä päiväkotia lapsen turvallisen kehityksen ympäristönä. Tämän jälkeen tutustutaan teoriaan työyhteisön hyvinvoinnista yleisesti ja päiväkodissa sekä aikuisen oppimiseen, erityisesti työssä ja perehdyttämiseen työpaikalla.
Perehdytyskansion sisältö on tuotettu osittain yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Yhteistyötä on tehty ja keskusteluja toiminnan kehittämiseksi on käyty päiväkodin arjessa sekä kuukausittaisissa tiimipalavereissa. Työntekijöille tehdyillä väli- ja loppukyselyillä on lisäksi hankittu tietoa ja mielipiteitä koskien perehdytyskansiota.
Välikyselyn tuloksia käytettiin apuna lopullisen perehdytyskansion luomisessa. Loppukyselyn perusteella perehdytyskansioon oltiin tyytyväisiä ja lisäksi suurin osa vastanneista oli sitä mieltä, että arjen toimivuus parani, toimintatavat yhtenäistyivät ja lasten levottomuus väheni kevään aikana.
Työn lähtökohtana on lapsi päiväkodissa, hänen viihtyvyytensä ja turvallisuuden tunteensa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin varhaiskasvatusta, sen suunnittelua yleisellä tasolla ja päiväkodissa sekä päiväkotia lapsen turvallisen kehityksen ympäristönä. Tämän jälkeen tutustutaan teoriaan työyhteisön hyvinvoinnista yleisesti ja päiväkodissa sekä aikuisen oppimiseen, erityisesti työssä ja perehdyttämiseen työpaikalla.
Perehdytyskansion sisältö on tuotettu osittain yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Yhteistyötä on tehty ja keskusteluja toiminnan kehittämiseksi on käyty päiväkodin arjessa sekä kuukausittaisissa tiimipalavereissa. Työntekijöille tehdyillä väli- ja loppukyselyillä on lisäksi hankittu tietoa ja mielipiteitä koskien perehdytyskansiota.
Välikyselyn tuloksia käytettiin apuna lopullisen perehdytyskansion luomisessa. Loppukyselyn perusteella perehdytyskansioon oltiin tyytyväisiä ja lisäksi suurin osa vastanneista oli sitä mieltä, että arjen toimivuus parani, toimintatavat yhtenäistyivät ja lasten levottomuus väheni kevään aikana.