Omnian kouluvaikuttamisen aktivointi : Ryhmänedustajien näkemyksiä
Soittila, Sanni (2011)
Soittila, Sanni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717490
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Amissäätöö-hanke, jota hallinnoi koulutuskuntayhtymä Omnia. Amissäätöö lisää nuorten vaikutusmahdollisuuksia ja kehittää oppilaskuntatoimintaa. Rahoittajana toimii Opetushallitus. Hanke toteutetaan vuoden 2011 alusta vuoden 2013 loppuun. Sen kohderyhmää ovat kaikki Omnian opiskelijat sekä henkilökunta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Omnian ammattioppilaitoksen oppilaskuntatoiminnan aktivoimista nuorten näkökulmasta. Aktivointi tapahtui siten, että jokaisesta opintoryhmästä valittiin ryhmänedustaja, jonka tehtävänä oli kerätä ryhmänsä mielipiteitä ja kehittämisideoita, sekä viedä niitä eteenpäin toimien aktiivisesti ryhmänsä edustajana. Ryhmänedustajien kokemukset ja asenteet vaikuttamisesta ovat keskeisessä osassa tässä työssä. Tavoitteena oli luoda puitteet nuorten vaikuttamisen mallille heidän omasta näkökulmastaan. Se tehtiin selvittämällä nuorten omia kehittämisideoita ja mielipiteitä toiminnan edistämisestä. Tarkoitus on tarjota Amissäätöö-hankkeelle työkaluja sekä aineistoa hankkeen eteenpäinviemisessä.
Aineistoa kerättiin strukturoidulla lomakehaastattelulla verkossa sekä osallistuvalla havainnoinnilla ryhmänedustajien ryhmäytyspäivässä. Käytäntö helpotti teoriapohjan soveltamista ja analysoimista. Oppilaskuntatoiminnasta on ennenkin tehty opinnäytetöitä ja julkaisuja, jotka toimivat tietopohjana tässä opinnäytetyössä.
Ryhmänedustajien vastausten pohjalta voidaan päätellä, että suurimpia kehittämisenkohtia olivat opettajien asenteet oppilaskuntatoimintaan, tiedonkulku ja yhteisöllisyyden tarve.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Omnian ammattioppilaitoksen oppilaskuntatoiminnan aktivoimista nuorten näkökulmasta. Aktivointi tapahtui siten, että jokaisesta opintoryhmästä valittiin ryhmänedustaja, jonka tehtävänä oli kerätä ryhmänsä mielipiteitä ja kehittämisideoita, sekä viedä niitä eteenpäin toimien aktiivisesti ryhmänsä edustajana. Ryhmänedustajien kokemukset ja asenteet vaikuttamisesta ovat keskeisessä osassa tässä työssä. Tavoitteena oli luoda puitteet nuorten vaikuttamisen mallille heidän omasta näkökulmastaan. Se tehtiin selvittämällä nuorten omia kehittämisideoita ja mielipiteitä toiminnan edistämisestä. Tarkoitus on tarjota Amissäätöö-hankkeelle työkaluja sekä aineistoa hankkeen eteenpäinviemisessä.
Aineistoa kerättiin strukturoidulla lomakehaastattelulla verkossa sekä osallistuvalla havainnoinnilla ryhmänedustajien ryhmäytyspäivässä. Käytäntö helpotti teoriapohjan soveltamista ja analysoimista. Oppilaskuntatoiminnasta on ennenkin tehty opinnäytetöitä ja julkaisuja, jotka toimivat tietopohjana tässä opinnäytetyössä.
Ryhmänedustajien vastausten pohjalta voidaan päätellä, että suurimpia kehittämisenkohtia olivat opettajien asenteet oppilaskuntatoimintaan, tiedonkulku ja yhteisöllisyyden tarve.