Yksinkertaisen fysiikkamoottorin toteuttaminen
Partinen, Antti (2011)
Partinen, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717469
Tiivistelmä
Pelikappaleiden fysiikka on nykyisin tärkeä osa pelien kehitystä. Pelimaailman esineiden halutaan reagoivan realistisesti pelaajaan toimintoihin, jotta tämä pystyy uppoutumaan pelimaailmaan. Fysiikka voi olla myös tärkeä osa pelimekaniikkaa. Varsinkin älypuhelimilla erilaiset fysiikkaan perustuvat pelit ovat nousseet massojen suosioon.
Työssä käydään aluksi läpi lyhyesti mitä fysiikalla tarkoitetaan peleissä ja miten fysiikkamoottorit ovat kehittyneet. Tämän jälkeen käsitellään tärkeitä käsitteitä fysiikkamoottorin ohjelmoinnin kannalta. Lopuksi esitellään työn aikana ohjelmoidun fysiikkamoottorin arkkitehtuuria ja toimintaa.
Työn tuloksena on yksinkertainen fysiikkamoottori, jonka käyttöönotto mobiilialustalla on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi. Tämän vuoksi moottori on ohjelmoitu C++-ohjelmointikielellä ja arkkitehtuurissa on pyritty ottamaan huomioon tarpeet jatkokehityksen kannalta. Fysiikkamoottori on ohjelmoitu peliä varten, jota kehittää mobilive Entertainment Ltd. Oy. Toteutettua fysiikkamoottoria voidaan pitää projektin kannalta onnis-tuneena, sillä vaikka siinä on huomattavia puutteita, soveltuu se peliin, jota varten se suunniteltiin.
Työssä käydään aluksi läpi lyhyesti mitä fysiikalla tarkoitetaan peleissä ja miten fysiikkamoottorit ovat kehittyneet. Tämän jälkeen käsitellään tärkeitä käsitteitä fysiikkamoottorin ohjelmoinnin kannalta. Lopuksi esitellään työn aikana ohjelmoidun fysiikkamoottorin arkkitehtuuria ja toimintaa.
Työn tuloksena on yksinkertainen fysiikkamoottori, jonka käyttöönotto mobiilialustalla on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi. Tämän vuoksi moottori on ohjelmoitu C++-ohjelmointikielellä ja arkkitehtuurissa on pyritty ottamaan huomioon tarpeet jatkokehityksen kannalta. Fysiikkamoottori on ohjelmoitu peliä varten, jota kehittää mobilive Entertainment Ltd. Oy. Toteutettua fysiikkamoottoria voidaan pitää projektin kannalta onnis-tuneena, sillä vaikka siinä on huomattavia puutteita, soveltuu se peliin, jota varten se suunniteltiin.