Risteilyasiakkaiden ostokäyttäytyminen case: Saimaan Matkaverkko Oy
Mononen, Kati (2011)
Mononen, Kati
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717464
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin yksityisen matkatoimiston, Saimaan Matkaverkko Oy:n risteilyasiakkaiden ostokäyttäytymistä. Yrityksen keskeisimmiksi kärkituotteiksi ovat muodostuneet erilaiset risteilypaketit Viipuriin. Työn tavoitteena oli saada selville nykyisen asiakaskunnan keskeisimmät ostomotiivit sekä kärkituotteiksi muodostuneiden palveluiden vetovoimatekijät. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin tunnistamaan myös mahdollisia ostamisen esteitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajakäyttäytymisen pääpiirteitä ja sekä ostoprosessien eri vaiheita. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään myynnin edistämisen keinoja sekä tuotteistamista.
Empiirinen osuus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin käyttämällä apuna kysymysrunkoa. Kohderyhmäksi valittiin Viipurin risteilyasiakkaat, jotka
jakautuivat kahteen ryhmään: matkailupalvelun ostaneisiin sekä niihin, jotka eivät palvelua ostaneet. Tutkimus toteutettiin tekemällä puhelinhaastatteluja.
Tutkimuksessa selvisi tuotteen keskeisimmät vetovoimatekijät kuten esimerkiksi ”omien sukujuurten etsimisen”- ilmiö. Oston esteinä havaittiin tekniset syyt mm. aikataulujen sovittaminen ja epäselvä lisäpalvelujen hinnoittelu ryhmämatkoissa. Työn loppupuolella tehtiin päätelmiä saaduista tuloksista ja analysoitiin tuotteiden nykyistä asemaa ja jatkuvuutta tulevaisuuden kannalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajakäyttäytymisen pääpiirteitä ja sekä ostoprosessien eri vaiheita. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään myynnin edistämisen keinoja sekä tuotteistamista.
Empiirinen osuus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin käyttämällä apuna kysymysrunkoa. Kohderyhmäksi valittiin Viipurin risteilyasiakkaat, jotka
jakautuivat kahteen ryhmään: matkailupalvelun ostaneisiin sekä niihin, jotka eivät palvelua ostaneet. Tutkimus toteutettiin tekemällä puhelinhaastatteluja.
Tutkimuksessa selvisi tuotteen keskeisimmät vetovoimatekijät kuten esimerkiksi ”omien sukujuurten etsimisen”- ilmiö. Oston esteinä havaittiin tekniset syyt mm. aikataulujen sovittaminen ja epäselvä lisäpalvelujen hinnoittelu ryhmämatkoissa. Työn loppupuolella tehtiin päätelmiä saaduista tuloksista ja analysoitiin tuotteiden nykyistä asemaa ja jatkuvuutta tulevaisuuden kannalta.