Erilainen, historiallinen & mielenkiintoinen : Best Western Premier Hotel Katajanokan imago yritysasiakkaiden näkökulmasta
Averin, Inka; Norha, Martina (2011)
Averin, Inka
Norha, Martina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717450
Tiivistelmä
Best Western Premier Hotel Katajanokka on Helsingin Katajanokalla sijaitseva, entisessä Helsingin lääninvankilassa toimiva hotelli. Hotelli Linnanpuisto Oy osti vuonna 2006 museoviraston suojeleman kiinteistön: ensimmäisille vieraille Best Western Premier Hotel Katajanokka avasi ovensa toukokuussa 2007.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millainen imago Best Western Premier Hotel Katajanokalla on yritysasiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää minkälaisia mielikuvia asiakkaat yritykseen liittävät, ja poikkeavatko hotellin ja Best Western-ketjun mielikuvat toisistaan. Mielikuvien ja imagon merkitys on korostunut viime vuosina. Hyvä imago esimerkiksi suojaa yritystä kriiseissä ja lisää luottamusta sen sidosryhmien keskuudessa.
Opinnäytetyön viitekehys perustui yrityskuvaan ja imagoon liittyvään tieteelliseen kirjallisuuteen, artikkeleihin ja asiantuntijahaastatteluihin. Viitekehyksen ensimmäisessä osiossa avattiin aiheeseen liittyvää käsitteistöä. Toisessa pääluvussa syvennyttiin siihen, mitkä tekijät vaikuttavat yrityskuvan muodostumiseen sidosryhmissä. Tämän jälkeen kerrottiin toimeksiantajayrityksestä ja sen arvoista, strategiasta sekä tavoitellusta yrityskuvasta. Viimeisessä kappaleessa, ennen tutkimusta, esiteltiin valitut tutkimusmenetelmät ja perusteltiin, miksi kyseisiin menetelmiin päädyttiin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä survey-kyselynä lokakuussa 2011. Kyselylomake lähetettiin Fonecta Profinder – palvelun kautta hankitulle yritysasiakasrekisterille sähköpostitse. Kyselyyn vastasi yhteensä 562 vastaajaa. Saadut vastaukset analysoitiin ja havainnollistettiin sekä kuvioiden että taulukoiden avulla.
Tulosten mukaan Best Western Premier Hotel Katajanokkaa pidetään erilaisena, historiallisena ja mielenkiintoisena. Hotellin vahvuutena on ammattitaitoinen ja ystävällinen henkilökunta sekä hotellirakennuksen historiallisuus. Kehitettävää hotellilla on esimerkiksi markkinointiviestinnässä. Tutkimustulosten perusteella hotelliin ja Best Western-ketjuun liitettävät mielikuvat eroavat huomattavasti toisistaan.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millainen imago Best Western Premier Hotel Katajanokalla on yritysasiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää minkälaisia mielikuvia asiakkaat yritykseen liittävät, ja poikkeavatko hotellin ja Best Western-ketjun mielikuvat toisistaan. Mielikuvien ja imagon merkitys on korostunut viime vuosina. Hyvä imago esimerkiksi suojaa yritystä kriiseissä ja lisää luottamusta sen sidosryhmien keskuudessa.
Opinnäytetyön viitekehys perustui yrityskuvaan ja imagoon liittyvään tieteelliseen kirjallisuuteen, artikkeleihin ja asiantuntijahaastatteluihin. Viitekehyksen ensimmäisessä osiossa avattiin aiheeseen liittyvää käsitteistöä. Toisessa pääluvussa syvennyttiin siihen, mitkä tekijät vaikuttavat yrityskuvan muodostumiseen sidosryhmissä. Tämän jälkeen kerrottiin toimeksiantajayrityksestä ja sen arvoista, strategiasta sekä tavoitellusta yrityskuvasta. Viimeisessä kappaleessa, ennen tutkimusta, esiteltiin valitut tutkimusmenetelmät ja perusteltiin, miksi kyseisiin menetelmiin päädyttiin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä survey-kyselynä lokakuussa 2011. Kyselylomake lähetettiin Fonecta Profinder – palvelun kautta hankitulle yritysasiakasrekisterille sähköpostitse. Kyselyyn vastasi yhteensä 562 vastaajaa. Saadut vastaukset analysoitiin ja havainnollistettiin sekä kuvioiden että taulukoiden avulla.
Tulosten mukaan Best Western Premier Hotel Katajanokkaa pidetään erilaisena, historiallisena ja mielenkiintoisena. Hotellin vahvuutena on ammattitaitoinen ja ystävällinen henkilökunta sekä hotellirakennuksen historiallisuus. Kehitettävää hotellilla on esimerkiksi markkinointiviestinnässä. Tutkimustulosten perusteella hotelliin ja Best Western-ketjuun liitettävät mielikuvat eroavat huomattavasti toisistaan.