"Olemme kaikki tärkeitä omalla tavallamme." : Päiväkodin henkilökunnan välisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkitys työhyvinvoinnille
Kauppila, Sini; Kuuppo, Saana (2011)
Kauppila, Sini
Kuuppo, Saana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Selvitimme opinnäytetyössämme päiväkodin henkilökunnan välisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkitystä työhyvinvoinnille. Halusimme tietää mitä työhyvinvointi, yhteistyö ja vuorovaikutus työntekijöiden mielestä ovat. Opinnäytetyömme on rajattu näihin kolmeen aiheeseen siksi, että työhyvinvointi on itsessään jo laaja aihe. Halusimme yhteistyön ja vuorovaikutuksen kautta tuoda rajan siihen, mitä tutkimme. Päiväkodissa yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkitys ovat äärimmäisen tärkeitä ja ilman niitä taitoja ei päiväkodissa voi työskennellä. Halusimme tutkia miten asiat näissä kahdessa päiväkodissa ovat ja kuinka merkittäviksi työntekijät itse kokevat nämä kolme erittäin tärkeää asiaa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme koostuu teoriaosasta ja kyselylomakkeesta. Teoriaosassa avaamme käsitteitä: työhyvinvointi, yhteistyö ja vuorovaikutus. Kyselylomake toimii tärkeänä tiedonantovälineenä antaen päiväkodin työntekijän näkökulman opinnäytetyöhömme.
Metodologinen esittely: Käytimme tutkimusmenetelmänä kyselylomaketta, jonka toimitimme yksityisen päiväkotiketjun kahteen eri yksikköön. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus, joka sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Toimitimme päiväkoteihin yhteensä 21 kyselylomaketta ja saimme 16 kyselylomaketta vastauksineen takaisin. Analysointimenetelmänä olemme käyttäneet sisällönanalyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset: Yleisesti kyselylomakkeiden vastausten sävy oli positiivinen. Esille nousi että asiat ovat näissä yksiköissä hyvin muutamaa epäkohtaa lukuun ottamatta: johdon läsnäoloa kaivattiin, koko työyhteisön välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua tulisi kehittää. Myös yhteistä arvokeskustelua tulisi käydä, jotta yhteisön perustehtävä selkenee.
Johtopäätökset: Toivomme opinnäytetyömme antavan vinkkiä tarkasteluun omassa työyhteisössä toimimiseen ja yksilöllisen ja yhteisöllisen työhyvinvoinnin edistämiseen. Työhyvinvointi, yhteistyö ja vuorovaikutus ovat olennainen osa päiväkodissa työskentelyä, ja siksi ne ovatkin äärimmäisen tärkeitä. Näiden ylläpitämiseen ja kehittämiseen tulisi kiinnittää suurta huomiota. Kaikki nämä lähtevät itsestä, eikä voi olettaa, että joku muu niitä pystyisi yksin ylläpitämään ja kehittämään. Yhteisössä ei olla koskaan yksin vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Asiasanat: työhyvinvointi, yhteistyö, vuorovaikutus, työyhteisö, työntekijä, päivähoito
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme koostuu teoriaosasta ja kyselylomakkeesta. Teoriaosassa avaamme käsitteitä: työhyvinvointi, yhteistyö ja vuorovaikutus. Kyselylomake toimii tärkeänä tiedonantovälineenä antaen päiväkodin työntekijän näkökulman opinnäytetyöhömme.
Metodologinen esittely: Käytimme tutkimusmenetelmänä kyselylomaketta, jonka toimitimme yksityisen päiväkotiketjun kahteen eri yksikköön. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus, joka sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Toimitimme päiväkoteihin yhteensä 21 kyselylomaketta ja saimme 16 kyselylomaketta vastauksineen takaisin. Analysointimenetelmänä olemme käyttäneet sisällönanalyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset: Yleisesti kyselylomakkeiden vastausten sävy oli positiivinen. Esille nousi että asiat ovat näissä yksiköissä hyvin muutamaa epäkohtaa lukuun ottamatta: johdon läsnäoloa kaivattiin, koko työyhteisön välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua tulisi kehittää. Myös yhteistä arvokeskustelua tulisi käydä, jotta yhteisön perustehtävä selkenee.
Johtopäätökset: Toivomme opinnäytetyömme antavan vinkkiä tarkasteluun omassa työyhteisössä toimimiseen ja yksilöllisen ja yhteisöllisen työhyvinvoinnin edistämiseen. Työhyvinvointi, yhteistyö ja vuorovaikutus ovat olennainen osa päiväkodissa työskentelyä, ja siksi ne ovatkin äärimmäisen tärkeitä. Näiden ylläpitämiseen ja kehittämiseen tulisi kiinnittää suurta huomiota. Kaikki nämä lähtevät itsestä, eikä voi olettaa, että joku muu niitä pystyisi yksin ylläpitämään ja kehittämään. Yhteisössä ei olla koskaan yksin vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Asiasanat: työhyvinvointi, yhteistyö, vuorovaikutus, työyhteisö, työntekijä, päivähoito