Vanhuspalveluiden järjestäminen, tuottaminen ja hallinnointi JIK- peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä
Pihlaja, Matleena; Toikka, Tiina (2011)
Pihlaja, Matleena
Toikka, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617314
Tiivistelmä
Kunnat elävät parhaillaan suurten rakenteellisten muutosten vaihetta, jota paljolti säätelee Paras-uudistus. Kuntien on järjestettävä terveyspalvelut ja niihin kiinteästi liittyvät sosiaalihuollon palvelut Paras-lain edellytysten mukaisiksi. Tämä edellyttää useissa kunnissa koko terveys- ja sosiaalisektorin uudelleen organisointia. Se myös vaikuttaa vanhuspalveluiden tuottamiseen ja järjestämiseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee johtavien viranhaltijoiden ja lähiesimiesten näkökul-masta JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän perustamiseen liittynyttä vanhus-palveluiden uudelleen organisointia. Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja sitä varten haastateltiin yhteensä kuutta johtavaa viranhaltijaa ja lähiesimiehiä JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän alueelta. Aineisto on kerätty teemahaastatteluin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajantasaista tietoa JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän alueen vanhuspalveluiden järjestämistavoista ja niiden uudelleen organisoinnista. Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän vanhuspalveluiden rakentumisesta. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet onnistuneisiin ratkaisuihin ja löytää vanhuspalveluita koskevia kehittämisen kohteita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän alueella on tehty suuria muutoksia uuden organisaation myötä ja neljän eri toimintakulttuurin yhteensovittaminen on ollut haastava prosessi. Lähtökohtana on ollut taata vanhuspalvelut lähipalveluperiaatteen mukaisesti, niin että ne ovat ikäihmisten saatavilla helposti. Lisäksi vanhuspalveluiden erityisosaamista on keskitetty niin, että se kattaa koko toiminta-alueen. Yhteisenä linjana on ollut luoda matalaportainen organisaatiomalli, jossa on pyritty siirtämään resursseja asiakastyöhön ja pitämään hallinto mahdollisimman kevyenä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee johtavien viranhaltijoiden ja lähiesimiesten näkökul-masta JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän perustamiseen liittynyttä vanhus-palveluiden uudelleen organisointia. Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja sitä varten haastateltiin yhteensä kuutta johtavaa viranhaltijaa ja lähiesimiehiä JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän alueelta. Aineisto on kerätty teemahaastatteluin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajantasaista tietoa JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän alueen vanhuspalveluiden järjestämistavoista ja niiden uudelleen organisoinnista. Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän vanhuspalveluiden rakentumisesta. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet onnistuneisiin ratkaisuihin ja löytää vanhuspalveluita koskevia kehittämisen kohteita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän alueella on tehty suuria muutoksia uuden organisaation myötä ja neljän eri toimintakulttuurin yhteensovittaminen on ollut haastava prosessi. Lähtökohtana on ollut taata vanhuspalvelut lähipalveluperiaatteen mukaisesti, niin että ne ovat ikäihmisten saatavilla helposti. Lisäksi vanhuspalveluiden erityisosaamista on keskitetty niin, että se kattaa koko toiminta-alueen. Yhteisenä linjana on ollut luoda matalaportainen organisaatiomalli, jossa on pyritty siirtämään resursseja asiakastyöhön ja pitämään hallinto mahdollisimman kevyenä.