Säveltäjä osana erään suomalaisen tv-sarjan työprosessia : case Jouluhaltijan kylä -animaatiosarja
Vierimaa, Lassi (2011)
Vierimaa, Lassi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517303
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää musiikin sävellyksen tarkoituksenmukaisinta toteutustapaa elokuva- tai televisiotuotannossa, jossa työryhmän koko on pieni ja resurssit rajalliset.
Opinnäytteen teososana on Sub Juniorin tilaama 3D-animaatiotekniikalla toteutettu kymmenosainen Jouluhaltijan kylä -tv-sarja, jonka säveltäjänä ja äänen miksaajana opinnäytteen kirjoittaja toimi vuosina 2009-2010.
Teemoitettujen asiantuntijahaastatteluiden avulla on kerätty käytännönläheistä tietoa suomalaisista elokuva- ja televisiotuotannoista alan ammattilaisilta kansainvälisen kirjallisuuden antaman tietoperustan vastapainoksi.
Opinnäytteessä on erilaisten työtapojen esittelyn ja vertailun pohjalta tehty johtopäätöksiä eduista, haitoista, sekä tarkoituksenmukaisista ja hyväksi havaituista käytännöistä. Havaintojen perusteella on laadittu kolme taulukkoa, joista käy ilmi tyypillisen tuotannon, teososan, sekä sävellystyön kannalta ideaali prosessi. Taulukot esittävät opinnäytetyön tekijän subjektiivisen näkökulman animaation tuotantoprosessiin.
Opinnäytteen tekijä esittää elokuva- ja televisioalan työkentän käytössä olevia hyväksi havaittuja menetelmiä ja työtapoja ratkaisuiksi teososan prosessin ongelmiin käyden vuoropuhelua säveltäjän näkökulmasta ideaalin projektin ja teososan välillä.
Opinnäytteen teososana on Sub Juniorin tilaama 3D-animaatiotekniikalla toteutettu kymmenosainen Jouluhaltijan kylä -tv-sarja, jonka säveltäjänä ja äänen miksaajana opinnäytteen kirjoittaja toimi vuosina 2009-2010.
Teemoitettujen asiantuntijahaastatteluiden avulla on kerätty käytännönläheistä tietoa suomalaisista elokuva- ja televisiotuotannoista alan ammattilaisilta kansainvälisen kirjallisuuden antaman tietoperustan vastapainoksi.
Opinnäytteessä on erilaisten työtapojen esittelyn ja vertailun pohjalta tehty johtopäätöksiä eduista, haitoista, sekä tarkoituksenmukaisista ja hyväksi havaituista käytännöistä. Havaintojen perusteella on laadittu kolme taulukkoa, joista käy ilmi tyypillisen tuotannon, teososan, sekä sävellystyön kannalta ideaali prosessi. Taulukot esittävät opinnäytetyön tekijän subjektiivisen näkökulman animaation tuotantoprosessiin.
Opinnäytteen tekijä esittää elokuva- ja televisioalan työkentän käytössä olevia hyväksi havaittuja menetelmiä ja työtapoja ratkaisuiksi teososan prosessin ongelmiin käyden vuoropuhelua säveltäjän näkökulmasta ideaalin projektin ja teososan välillä.