Ruoan ja ruokapaikan valintojen motivaatiot
Warnock, Erja (2011)
Warnock, Erja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517299
Tiivistelmä
Tämä tutkimus lähti siitä huolesta, mitä ruoallemme on tapahtumassa. Kuka voi määritellä, mikä on oikea tapa syödä ja mitkä ravintoaineet ovat ne juuri ne oikeat? Työn tavoitteena on selvittää, miksi ravintoaineet ovat tulleet tärkeiksi asioiksi syömisessä jopa ravitsevuuden ja nautinnon saannin kustannuksella ja miksi meillä on niin paljon lisäaineita ruoissa yrttien sijasta, jotka olisivat terveellisiä. Työn tavoitteena on löytää vastauksia siihen, millaiset tekijät ohjaavat ihmisiä ruokailun suhteen. Mikä motivoi käymään tietynlaisissa ravintoloissa ja mitkä ovat ne mieluisimmat ruoat ja maut?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselyä. Ensimmäinen kysely teh-tiin Ravintoketjun huipulla -osastolla Opinlakeus-messuilla tammikuussa 2010. Lisäksi tutkimusta varten tehtiin toinen kysely ja tähän kyselyyn otti osaa erään kaupan työntekijät ja vastaajia oli yhteensä 24
eri-ikäistä henkilöä.
Tämän tutkimuksen tuloksena hyvä ruoka, luomutuotteet ja lähiruoka motivoivat nuorisoa. Terveellisyys, maukkaus ja tuoreus ruoassa olivat heille myös tärkeitä. Näyttävyys, laatu ja hinta ruoasta puhuttaessa olivat myös joillekin kyselyyn vas-tanneista nuorista tärkeitä asioita.
Kaupan työntekijöiden kyselyyn vastanneille ruokailu lounasravintolassa voi olla monelle maukas makuhetki keskellä päivää ja sen voi pilata huono palvelu tai tehdä vielä paremmaksi ystävällinen ja huomaavainen palvelu. Sisustuksella ja paikan tunnelmalla on myös paljon merkitystä siihen, kuinka hyvin ravintolassa yleisesti viihdytään. Yksinkertainen on yleensä parasta ja se päti tässäkin tutkimuksessa, että minkä näköinen ravintola viehätti ja minkälainen ruoka on hyvää.
Asiasanat: ravintoaineet, lisäaineet, motivaatio, elämyksellisyys, palvelu ja ravintolan asianmukainen suunnittelu
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselyä. Ensimmäinen kysely teh-tiin Ravintoketjun huipulla -osastolla Opinlakeus-messuilla tammikuussa 2010. Lisäksi tutkimusta varten tehtiin toinen kysely ja tähän kyselyyn otti osaa erään kaupan työntekijät ja vastaajia oli yhteensä 24
eri-ikäistä henkilöä.
Tämän tutkimuksen tuloksena hyvä ruoka, luomutuotteet ja lähiruoka motivoivat nuorisoa. Terveellisyys, maukkaus ja tuoreus ruoassa olivat heille myös tärkeitä. Näyttävyys, laatu ja hinta ruoasta puhuttaessa olivat myös joillekin kyselyyn vas-tanneista nuorista tärkeitä asioita.
Kaupan työntekijöiden kyselyyn vastanneille ruokailu lounasravintolassa voi olla monelle maukas makuhetki keskellä päivää ja sen voi pilata huono palvelu tai tehdä vielä paremmaksi ystävällinen ja huomaavainen palvelu. Sisustuksella ja paikan tunnelmalla on myös paljon merkitystä siihen, kuinka hyvin ravintolassa yleisesti viihdytään. Yksinkertainen on yleensä parasta ja se päti tässäkin tutkimuksessa, että minkä näköinen ravintola viehätti ja minkälainen ruoka on hyvää.
Asiasanat: ravintoaineet, lisäaineet, motivaatio, elämyksellisyys, palvelu ja ravintolan asianmukainen suunnittelu