Taidekasvatusta alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä
Leivo, Maria; Juliander, Sarianna; Kylli-Oikarainen, Mari (2011)
Leivo, Maria
Juliander, Sarianna
Kylli-Oikarainen, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517294
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme järjestämällä taidekasvatustoimintaa oululaisessa päiväkodissa alle kolmevuotiaiden lapsiryhmässä. Lähestyimme alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatusta taidekasvatuksen näkökulmasta, sillä taidekasvatuksen menetelmät mahdollistavat lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemisen. Opinnäytetyömme viitekehys muodostuu alle kolmevuotiaan lapsen kehityksen peruspiirteistä sekä taidekasvatuksen teorioista, jotka painottavat kasvun ja oppimisen kulttuurista, sosiaalista ja vuorovaikutuksellista luonnetta. Viitekehys pohjusti toiminnan suunnittelua ja tavoitteiden asettamista.
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida elämyksellistä taidekasvatustoimintaa, johon alle kolmevuotiaat lapset pääsevät osallistumaan ikätasolleen sopivilla ja ominaisilla tavoilla. Jokaisella toimintakerralla oli myös omat osatavoitteensa. Toiminnan ensisijaisena tarkoituksena ei ollut saada lapsia tuottamaan mitään konkreettista, vaan tärkeämpää oli prosessi, jossa lapsi ja aikuinen tutustuvat yhdessä taiteeseen.
Arviomme mukaan lapset pääsivät osallistumaan toimintaan ikätasolleen sopivalla ja heille ominaisilla tavoilla. Lisäksi toiminta antoi mahdollisuuksia elämysten kokemiseen. Kokosimme päiväkodille kansion, joka sisältää toiminnan aikana otettuja valokuvia sekä kuvaukset toimintakerroista. Tarkoituksena on, että päiväkodin henkilökunta voisi hyödyntää toiminnan runkoa järjestäessään taidekasvatustoimintaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, taidekasvatus, elämys, vuorovaikutus
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida elämyksellistä taidekasvatustoimintaa, johon alle kolmevuotiaat lapset pääsevät osallistumaan ikätasolleen sopivilla ja ominaisilla tavoilla. Jokaisella toimintakerralla oli myös omat osatavoitteensa. Toiminnan ensisijaisena tarkoituksena ei ollut saada lapsia tuottamaan mitään konkreettista, vaan tärkeämpää oli prosessi, jossa lapsi ja aikuinen tutustuvat yhdessä taiteeseen.
Arviomme mukaan lapset pääsivät osallistumaan toimintaan ikätasolleen sopivalla ja heille ominaisilla tavoilla. Lisäksi toiminta antoi mahdollisuuksia elämysten kokemiseen. Kokosimme päiväkodille kansion, joka sisältää toiminnan aikana otettuja valokuvia sekä kuvaukset toimintakerroista. Tarkoituksena on, että päiväkodin henkilökunta voisi hyödyntää toiminnan runkoa järjestäessään taidekasvatustoimintaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, taidekasvatus, elämys, vuorovaikutus