Blogien hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa
Andersson, Mikaela; Valtare, Marianna (2011)
Andersson, Mikaela
Valtare, Marianna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten yritys voi hyödyntää blogeja markkinoinnissaan. Aihetta olemme käsitelleet sekä yritysblogien kautta että niin sanotun kumppanuusmarkkinoinnin kautta keskittyen erityisesti markkinointiin muotiblogeissa.
Teoriaosuudessa määritellään keskeiset käsitteet ja paneudutaan blogien käyttöön yleisellä tasolla sekä blogien ominaisuuksiin. Erityisesti käsitellään yritysblogeja, niiden hyödyllisyyttä, heikkouksia sekä niiden käytössä mahdollisesti esiintyviä haasteita. Yritysblogia perustettaessa kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, että riittävän tiheää päivitystahtia pystytään ylläpitämään ja aihepiiri pysyy mielenkiintoisena myös asiakkaiden kannalta.
Keskeisenä käsitteenä esille tulee kumppanuusmarkkinointi, joka on keskeisessä asemassa yritysten ja bloggaajien välisessä yhteistyössä. Tässä yhteydessä käsitellään myös bloggaajan ja kumppanuusohjelman blogimarkkinoinnista saavuttama hyöty.
Työn empiriaosaa varten haastateltiin kahden suomalaisen verkkokaupan edustajia. Nämä yritykset ovat olleen näkyvästi esillä suomalaisissa muotiblogeissa monilla eri tavoilla, kuten esimerkiksi bannereissa sekä tuotelahjojen kautta. Molemmat ovat tehneet yhteistyötä myös erilaisten kumppanuusohjelmien kanssa.
Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että blogi on erittäin varteenotettava väline yrityksen markkinoinnissa yksin tai muiden kanavien rinnalla. Erityisesti verkossa toimiville yrityksille se on varsin hyvä ja kustannustehokas keino tavoittaa kohderyhmä, mutta myös muille yrityksille se voi tuoda suurta hyötyä.
Teoriaosuudessa määritellään keskeiset käsitteet ja paneudutaan blogien käyttöön yleisellä tasolla sekä blogien ominaisuuksiin. Erityisesti käsitellään yritysblogeja, niiden hyödyllisyyttä, heikkouksia sekä niiden käytössä mahdollisesti esiintyviä haasteita. Yritysblogia perustettaessa kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, että riittävän tiheää päivitystahtia pystytään ylläpitämään ja aihepiiri pysyy mielenkiintoisena myös asiakkaiden kannalta.
Keskeisenä käsitteenä esille tulee kumppanuusmarkkinointi, joka on keskeisessä asemassa yritysten ja bloggaajien välisessä yhteistyössä. Tässä yhteydessä käsitellään myös bloggaajan ja kumppanuusohjelman blogimarkkinoinnista saavuttama hyöty.
Työn empiriaosaa varten haastateltiin kahden suomalaisen verkkokaupan edustajia. Nämä yritykset ovat olleen näkyvästi esillä suomalaisissa muotiblogeissa monilla eri tavoilla, kuten esimerkiksi bannereissa sekä tuotelahjojen kautta. Molemmat ovat tehneet yhteistyötä myös erilaisten kumppanuusohjelmien kanssa.
Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että blogi on erittäin varteenotettava väline yrityksen markkinoinnissa yksin tai muiden kanavien rinnalla. Erityisesti verkossa toimiville yrityksille se on varsin hyvä ja kustannustehokas keino tavoittaa kohderyhmä, mutta myös muille yrityksille se voi tuoda suurta hyötyä.