Työelämälähtöisyys tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelijan näkökulmasta
Sormunen, Janne (2011)
Sormunen, Janne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517276
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa kehitetään opetuksen työelämälähtöisyyttä ja pyritään syventämään työelämäyhteistyötä alueen yritysten kanssa. Tässä opinnäytetyössä käsitellään työelämälähtöisyyttä OAMK:ssa ja muissa ammattikorkeakouluissa sekä tutkitaan OAMK:n tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoiden toiveita työelämälähtöisyyteen liittyen. Työn viitekehyksessä luodaan katsaus Suomen ammattikorkeakouluihin, koulutusohjelman työelämälähtöisyyteen sekä työelämälähtöisiin opetusmenetelmiin. Varsinainen opiskelijoiden toiveiden selvitys tehtiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää OAMK:n tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijaa. Tavoitteena oli selvittää, mitä toiveita ja odotuksia opiskelijoilla on koulutuksen työelämälähtöisyyteen liittyen.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat odottavat työelämälähtöisyyden näkyvän enemmän opetuksessa koko opintojen ajan. Työelämälähtöisiä toimeksiantoja toivotaan enemmän ja osa niistä saisi olla kooltaan pienempiäkin. Työelämälähtöisiä toimeksiantoja arvostetaan, koska ne antavat opiskelijoiden tekemälle työlle todellisen merkityksen ja samalla he pääsevät soveltamaan opittua tietotaitoa käytännössä. Opiskelijat odottavat koulutusohjelmalta ajantasaisempaa ja tarkemmin kohdennettua opetusta. Myös opettajilta odotetaan ajantasaista osaamista nykypäivän työelämästä. Lisäksi korostettiin liiketalouden toiminnan ymmärtämisen tärkeyttä.
Työelämäyhteyksien määrä koulutusohjelmalla ei ole tutkimusten mukaan riittävä. Tämä on johtunut aiemmin muun muassa tiedotuksen ja markkinoinnin puutteesta sekä ongelmista aiemman yhteistyön toimivuudessa. Mahdollisuudet opiskelijatöihin, työharjoittelun ja opinnäytetyön lisäksi, tunnetaan huonosti erityisesti pienissä organisaatioissa. Tiedotukseen ja markkinointiin panostaminen jatkossa onkin tärkeää. Opiskelijatyönä tehtävien toimeksiantojen laatua on myös kehitettävä jatkuvasti, jotta koulutusohjelma pystyisi antamaan kilpailukykyisen kuvan itsestään. Tähän puolestaan päästään kehittämällä koulutuksen ajantasaisuutta ja laatua sekä opetushenkilöstön osaamista tämän päivän työelämästä.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat odottavat työelämälähtöisyyden näkyvän enemmän opetuksessa koko opintojen ajan. Työelämälähtöisiä toimeksiantoja toivotaan enemmän ja osa niistä saisi olla kooltaan pienempiäkin. Työelämälähtöisiä toimeksiantoja arvostetaan, koska ne antavat opiskelijoiden tekemälle työlle todellisen merkityksen ja samalla he pääsevät soveltamaan opittua tietotaitoa käytännössä. Opiskelijat odottavat koulutusohjelmalta ajantasaisempaa ja tarkemmin kohdennettua opetusta. Myös opettajilta odotetaan ajantasaista osaamista nykypäivän työelämästä. Lisäksi korostettiin liiketalouden toiminnan ymmärtämisen tärkeyttä.
Työelämäyhteyksien määrä koulutusohjelmalla ei ole tutkimusten mukaan riittävä. Tämä on johtunut aiemmin muun muassa tiedotuksen ja markkinoinnin puutteesta sekä ongelmista aiemman yhteistyön toimivuudessa. Mahdollisuudet opiskelijatöihin, työharjoittelun ja opinnäytetyön lisäksi, tunnetaan huonosti erityisesti pienissä organisaatioissa. Tiedotukseen ja markkinointiin panostaminen jatkossa onkin tärkeää. Opiskelijatyönä tehtävien toimeksiantojen laatua on myös kehitettävä jatkuvasti, jotta koulutusohjelma pystyisi antamaan kilpailukykyisen kuvan itsestään. Tähän puolestaan päästään kehittämällä koulutuksen ajantasaisuutta ja laatua sekä opetushenkilöstön osaamista tämän päivän työelämästä.