Moottoripyörän modifiointi ja muutoskatsastus
Lilja, Tero (2011)
Lilja, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selventää moottoripyörän muuntelun monimuotoisuutta, niin lakien kuin erilaisten toteutettavien mahdollisuuksienkin suhteen. Työn on näin tarkoitus antaa lukijalle tietoa moottoripyörän osien vaihtoon ja muunteluun sekä muunnellun kokonaisuuden muutoskatsastukseen liittyen. Uuden, yksittäishyväksyttävän, omavalmisteen rakentamisen sijaan, päädyttiin muuntelemaan käytetystä moottoripyörästä halutunlainen kokonaisuus.
Muuntelun kohteeksi valittiin Harley Davidson tuoteperheen FLH eli matkamallinen versio. Valintaan vaikuttivat kyseiselle merkille valmistettujen, ja helposti saatavilla olevien osien runsaus sekä kyseessä olevan mallin rungon ominaisuudet. Muun muassa nämä asiat mahdollistavat hyvän muunneltavuuden ja tuotantomallista eroavan ulkomuodon saavuttamisen.
Suurimmat haasteet moottoripyörän muunteluun tuovat Euroopan yhteisön ja Suomen lainsäädäntö, asetukset ja direktiivit. Nämä ongelmat ovat muuntelua rajoittavia tekijöitä. Halutun lopputuloksen, eli käyttöönottovalmiin ajoneuvon, viimeistelyn taso asettaa tekijälle omat rajansa.
Tämän opinnäytetyön puitteissa muunnellusta Harley Davidsonista saatiin omistajaansa miellyttävä kokonaisuus. Muuntelun yhteydessä vaihdettiin, muutosprosenttitaulukossa osille määriteltyjen arvojen mukaan, 48 prosenttia alkuperäisistä osista. Lisäksi muunneltiin tai vaihdettiin ja lisättiin tai poistettiin taulukon ulkopuolisia osia niin, että kanta-ajoneuvon identiteetti säilyi. Näin saatiin toteutettua alkuperäisestä lähtökohdasta ja muista käytössä olevista, muunnelluista tai muuntelemattomista moottoripyöristä, selkeästi eroava kokonaisuus.
Moottoripyörien muuntelu on voimassa olevan lainsäädännön puitteissa mahdollista ja monimuotoisesti toteutettavissa. Liitteen 1 prosenttitaulukkoa tutkimalla ja tekstissä mainittujen tahojen informaation avulla on mielekästä suunnitella moottoripyörän muuntelua, oli sitten kyseessä teoreettinen tai käytännön muuntelu. Saatavilla olevan tiedon ja muuntelun monimuotoisten mahdollisuuksien ansiosta erilaisten variaatioiden on määrä runsas, ellei jopa rajaton.
Muuntelun kohteeksi valittiin Harley Davidson tuoteperheen FLH eli matkamallinen versio. Valintaan vaikuttivat kyseiselle merkille valmistettujen, ja helposti saatavilla olevien osien runsaus sekä kyseessä olevan mallin rungon ominaisuudet. Muun muassa nämä asiat mahdollistavat hyvän muunneltavuuden ja tuotantomallista eroavan ulkomuodon saavuttamisen.
Suurimmat haasteet moottoripyörän muunteluun tuovat Euroopan yhteisön ja Suomen lainsäädäntö, asetukset ja direktiivit. Nämä ongelmat ovat muuntelua rajoittavia tekijöitä. Halutun lopputuloksen, eli käyttöönottovalmiin ajoneuvon, viimeistelyn taso asettaa tekijälle omat rajansa.
Tämän opinnäytetyön puitteissa muunnellusta Harley Davidsonista saatiin omistajaansa miellyttävä kokonaisuus. Muuntelun yhteydessä vaihdettiin, muutosprosenttitaulukossa osille määriteltyjen arvojen mukaan, 48 prosenttia alkuperäisistä osista. Lisäksi muunneltiin tai vaihdettiin ja lisättiin tai poistettiin taulukon ulkopuolisia osia niin, että kanta-ajoneuvon identiteetti säilyi. Näin saatiin toteutettua alkuperäisestä lähtökohdasta ja muista käytössä olevista, muunnelluista tai muuntelemattomista moottoripyöristä, selkeästi eroava kokonaisuus.
Moottoripyörien muuntelu on voimassa olevan lainsäädännön puitteissa mahdollista ja monimuotoisesti toteutettavissa. Liitteen 1 prosenttitaulukkoa tutkimalla ja tekstissä mainittujen tahojen informaation avulla on mielekästä suunnitella moottoripyörän muuntelua, oli sitten kyseessä teoreettinen tai käytännön muuntelu. Saatavilla olevan tiedon ja muuntelun monimuotoisten mahdollisuuksien ansiosta erilaisten variaatioiden on määrä runsas, ellei jopa rajaton.