Näyttötutkinnon valmistava koulutus Jämsän ammattiopistossa
Hirvenlahti, Vesa (2011)
Hirvenlahti, Vesa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517212
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana Jämsän ammattiopiston kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva näyttötutkinnon valmistavan koulutuksen toteuttamismalli, joka hyödyntää ammatillisen perus-koulutuksen resursseja. Jämsän ammattiopiston strategisena tavoitteena on lisätä paikallisesti tarjottavaa aikuiskoulutusta, josta ammatillinen perustutkinto on vain osa.
Opinnäytetyön kohteena oli sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto Jämsän ammattiopistossa. Työs-sä tarkasteltiin ammatillisen peruskoulutuksen toteuttamista ja sen vastaavuutta 2009 muuttuneisiin tut-kinnon perusteisiin. Työssä vertailtiin ammatillisen peruskoulutuksen ja näyttötutkinnon eroja. Tarkaste-luissa havaittiin ammatillisen peruskoulutuksen kehitystarpeita, jotta siihen varattuja resursseja voidaan hyödyntää näyttötutkinnon valmistavan koulutuksen toteuttamisessa.
Ammatillisen peruskoulutuksen keskeisimpinä kehitystarpeina havaittiin oppimistehtävien käyttö ja opetuksen rytmittäminen. Näiden systemaattinen toteuttaminen tehostaa sekä opettaja- että tilaresurssien käyttöä. Työn tuloksena saatiin toimintamalli valmistavan koulutuksen järjestämiseksi Jämsän ammat-tiopistossa.
Ammatillinen peruskoulutus ammattiaineiden osalta lähestyy näyttötutkinnon suorittamista. Tästä johtu-en voidaan ammatillinen peruskoulutus toteuttaa lähes samalla tavalla kuin näyttötutkinnon valmistava koulutus. Poikkeuksena tulee ottaa huomioon ammatillisessa koulutuksessa olevat opiskelijat, joiden tuen tarve on normaalia suurempi.
Opinnäytetyön kohteena oli sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto Jämsän ammattiopistossa. Työs-sä tarkasteltiin ammatillisen peruskoulutuksen toteuttamista ja sen vastaavuutta 2009 muuttuneisiin tut-kinnon perusteisiin. Työssä vertailtiin ammatillisen peruskoulutuksen ja näyttötutkinnon eroja. Tarkaste-luissa havaittiin ammatillisen peruskoulutuksen kehitystarpeita, jotta siihen varattuja resursseja voidaan hyödyntää näyttötutkinnon valmistavan koulutuksen toteuttamisessa.
Ammatillisen peruskoulutuksen keskeisimpinä kehitystarpeina havaittiin oppimistehtävien käyttö ja opetuksen rytmittäminen. Näiden systemaattinen toteuttaminen tehostaa sekä opettaja- että tilaresurssien käyttöä. Työn tuloksena saatiin toimintamalli valmistavan koulutuksen järjestämiseksi Jämsän ammat-tiopistossa.
Ammatillinen peruskoulutus ammattiaineiden osalta lähestyy näyttötutkinnon suorittamista. Tästä johtu-en voidaan ammatillinen peruskoulutus toteuttaa lähes samalla tavalla kuin näyttötutkinnon valmistava koulutus. Poikkeuksena tulee ottaa huomioon ammatillisessa koulutuksessa olevat opiskelijat, joiden tuen tarve on normaalia suurempi.