Ikätasoinen suoriutuminen kliinisen havainnoinnin tehtävissä 4-, 5- ja 6-vuotiailla
Entonen, Marjaana; Koli, Jutta (2011)
Entonen, Marjaana
Koli, Jutta
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517210
Tiivistelmä
Sensomotoristen perusvalmiuksien kliininen havainnointi on Suomessa lasten toimintaterapeuttien käytössä oleva arviointimenetelmä, joka perustuu sensorisen integraation viitekehykseen. Kliinisen havainnoinnin koulutusta järjestää Sensorisen Integraation Terapian Yhdistys ry. Kliininen havainnointi sisältää kolmetoista motorista tehtävää, jotka jaotellaan osa-alueittain asennon hallintaa ja keskilinjan ylittämistä, tasapainon hallintaa sekä koordinaatiota ja motorista suunnittelua mittaaviin tehtäviin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudenlaista opetusmateriaalia kyseisestä arviointimenetelmästä Sensorisen Integraation Terapian Yhdistykselle Kliinisen havainnoinnin koulutukseen. Toiminnallinen opinnäytetyömme on kaksiosainen kokonaisuus sisältäen opinnäytetyöraportin sekä varsinaisen tuotteen.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus on toteutettu DVD-formaatin muodossa sisältäen havainnollistavaa videokuvamateriaalia 4-, 5- ja 6-vuotiaiden lasten ikätasoisesta suoriutumi-sesta Kliinisen havainnoinnin tehtävissä. DVD on suunnattu Kliinisen havainnoinnin kouluttajille opetusvälineeksi. Tuotteen avulla koulutukseen osallistuva terapeutti tai toiminta-terapeuttiopiskelija voi videokuvamateriaalia havainnoimalla helpommin ymmärtää 4-, 5- ja 6-vuotiaiden ikätasoista suoriutumista sekä normaalin sensomotorisen kehityksen vaikutusta tehtävistä suoriutumisen tasoon ja laatuun.
Opinnäytetyöraporttimme teoreettinen viitekehys on koottu kirjallisuuteen ja toimintaterapian sekä kuntoutusalan tutkimuksiin perustuen. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tukea videokuvamateriaalin sisältöä. Teoreettinen viitekehys sisältää teoriatietoa lapsen normaalin sensomotorisen kehityksen pääkohdista ja Kliinisen havainnoinnin osa-alueista eli asennon hallinnasta ja keskilinjan ylittämisestä, tasapainon hallinnasta sekä koordinaatiosta ja motorisesta suunnittelusta. Kliinisen havainnoinnin osa-alueet sisältävät lisäksi teoriatietoa 4-, 5- ja 6-vuotiaiden lasten ikätasoisesta suoriutumisesta Kliinisen havainnoinnin tehtävissä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudenlaista opetusmateriaalia kyseisestä arviointimenetelmästä Sensorisen Integraation Terapian Yhdistykselle Kliinisen havainnoinnin koulutukseen. Toiminnallinen opinnäytetyömme on kaksiosainen kokonaisuus sisältäen opinnäytetyöraportin sekä varsinaisen tuotteen.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus on toteutettu DVD-formaatin muodossa sisältäen havainnollistavaa videokuvamateriaalia 4-, 5- ja 6-vuotiaiden lasten ikätasoisesta suoriutumi-sesta Kliinisen havainnoinnin tehtävissä. DVD on suunnattu Kliinisen havainnoinnin kouluttajille opetusvälineeksi. Tuotteen avulla koulutukseen osallistuva terapeutti tai toiminta-terapeuttiopiskelija voi videokuvamateriaalia havainnoimalla helpommin ymmärtää 4-, 5- ja 6-vuotiaiden ikätasoista suoriutumista sekä normaalin sensomotorisen kehityksen vaikutusta tehtävistä suoriutumisen tasoon ja laatuun.
Opinnäytetyöraporttimme teoreettinen viitekehys on koottu kirjallisuuteen ja toimintaterapian sekä kuntoutusalan tutkimuksiin perustuen. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tukea videokuvamateriaalin sisältöä. Teoreettinen viitekehys sisältää teoriatietoa lapsen normaalin sensomotorisen kehityksen pääkohdista ja Kliinisen havainnoinnin osa-alueista eli asennon hallinnasta ja keskilinjan ylittämisestä, tasapainon hallinnasta sekä koordinaatiosta ja motorisesta suunnittelusta. Kliinisen havainnoinnin osa-alueet sisältävät lisäksi teoriatietoa 4-, 5- ja 6-vuotiaiden lasten ikätasoisesta suoriutumisesta Kliinisen havainnoinnin tehtävissä.