Tutkimus luomu- ja lähiruuan käytöstä maaseutumatkailuyrityksissä ja seurakuntien ruokapalveluissa Pirkanmaalla
Kärppä, Tanja (2011)
Kärppä, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517206
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii luomu- ja lähiruuan käyttöä maaseutumatkailuyrityksissä sekä seurakuntien ruokapalveluissa Pirkanmaalla. Tutkimuskysymyksenä työssä on: Mitkä asiat vaikuttavat tuottajan valintaan yrityksen ostaessa? Työn aihe saatiin Pro Agria Pirkanmaalta ja Pirkanmaan maa- ja kotitalousnaisilta.
Työn teoriaosuus määrittelee luomu- ja lähiruuan sekä kertoo niiden tämän hetkisestä tilanteesta ja suosiosta Suomessa. Luvussa kerrotaan myös yrityksille suunnatuista ohjelmapalveluista, joiden avulla voidaan lisätä yrityksen luomu- ja lähiruuankäyttöä. Teoriassa käsitellään myös organisaation osaa ostajana sekä logistista ketjua ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin 66 yritykseen. Vastauksia kyselyyn saatiin sähköisesti 14 ja puhelimitse 5. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että luomu- ja lähiruuan käyttö yrityksissä on vaihtelevaa. Luomuruuan hinta on suhteessa kalliimpaa sekä saatavuuden koettiin olevan käyttöä vähentävä tekijä. Asiakkaan kiinnostus ruuan alkuperään kasvaa, ja yritykset pyrkivät täyttämään asiakkaiden toiveet. Lähiruoka oli käytetympää kuin luomuraaka-aineet sen saatavuuden ja tuoman lisäarvon takia.
Luomu- ja lähiruuan käytön lisääminen yrityksissä olisi tärkeää niin ympäristön kuin paikallisen elinkeinon turvaamisen takia. Sitä ei kuitenkaan nähdä mahdollisena kilpailu- ja markkinointikeinona yritykselle. Pro Agria Pirkanmaa ja Pirkanmaan maa- ja kotitalousnaiset saivat työn tutkimuksen perusteella listan neuvonnasta ja opastuksesta kiinnostuneista yrityksistä.
Työn teoriaosuus määrittelee luomu- ja lähiruuan sekä kertoo niiden tämän hetkisestä tilanteesta ja suosiosta Suomessa. Luvussa kerrotaan myös yrityksille suunnatuista ohjelmapalveluista, joiden avulla voidaan lisätä yrityksen luomu- ja lähiruuankäyttöä. Teoriassa käsitellään myös organisaation osaa ostajana sekä logistista ketjua ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin 66 yritykseen. Vastauksia kyselyyn saatiin sähköisesti 14 ja puhelimitse 5. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että luomu- ja lähiruuan käyttö yrityksissä on vaihtelevaa. Luomuruuan hinta on suhteessa kalliimpaa sekä saatavuuden koettiin olevan käyttöä vähentävä tekijä. Asiakkaan kiinnostus ruuan alkuperään kasvaa, ja yritykset pyrkivät täyttämään asiakkaiden toiveet. Lähiruoka oli käytetympää kuin luomuraaka-aineet sen saatavuuden ja tuoman lisäarvon takia.
Luomu- ja lähiruuan käytön lisääminen yrityksissä olisi tärkeää niin ympäristön kuin paikallisen elinkeinon turvaamisen takia. Sitä ei kuitenkaan nähdä mahdollisena kilpailu- ja markkinointikeinona yritykselle. Pro Agria Pirkanmaa ja Pirkanmaan maa- ja kotitalousnaiset saivat työn tutkimuksen perusteella listan neuvonnasta ja opastuksesta kiinnostuneista yrityksistä.