Pelimoottorin rakentaminen HTML5-ympäristössä
Lempiäinen, Mauno (2011)
Lempiäinen, Mauno
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517201
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin HTML5-alustalle pelimoottorin sekä siinä pyörivän pelin prototyyppi. Työn tarkoituksena oli ottaa selvää HTML5-standardin sisältämän Canvas -elementin soveltuvuudesta web-pelien alustaksi sekä perehtyä JavaScriptin olio-ohjelmoinnin käytäntöihin ja pelimoottorin rakentamiseen.
Rakennettavan pelimoottorin ei ollut tarkoitus tulla työn aikana valmiiksi, vaan ajatuksena oli saada tehtyä karkea runko, jolla pystytään pyörittämään yksinkertaista peliä ja todentamaan, kannattaako jatkokehitys.
Pelimoottori toteutettiin käyttämällä oliopohjaista JavaScriptiä piirtämään Canvas-elementtiin sen 2D Context -rajapinnan kautta. Pelimoottorin äänissä käytettiin HTML5:n esittelemää audio-elementtiä ja sen arkkitehtuurissa on pyritty ottamaan huomioon laajennettavuus ja jatkokehitys prototyypistä tämän työn jälkeen.
Tuloksena syntynyt prototyyppi pelimoottorista ja siinä toimivasta yksinkertaisesta pelistä, todistavat HTML 5:n potentiaalia pelialustana ja tekniikkana johon kannattaa jatkossa perehtyä. Vaikka itse pelimoottori ei päässyt työn aikana sille asetettuihin tavoitteisiin, oli siihen suunniteltu arkkitehtuuri toimiva ja pelimoottorin jatkokehitys näyttää lupaavalta.
Rakennettavan pelimoottorin ei ollut tarkoitus tulla työn aikana valmiiksi, vaan ajatuksena oli saada tehtyä karkea runko, jolla pystytään pyörittämään yksinkertaista peliä ja todentamaan, kannattaako jatkokehitys.
Pelimoottori toteutettiin käyttämällä oliopohjaista JavaScriptiä piirtämään Canvas-elementtiin sen 2D Context -rajapinnan kautta. Pelimoottorin äänissä käytettiin HTML5:n esittelemää audio-elementtiä ja sen arkkitehtuurissa on pyritty ottamaan huomioon laajennettavuus ja jatkokehitys prototyypistä tämän työn jälkeen.
Tuloksena syntynyt prototyyppi pelimoottorista ja siinä toimivasta yksinkertaisesta pelistä, todistavat HTML 5:n potentiaalia pelialustana ja tekniikkana johon kannattaa jatkossa perehtyä. Vaikka itse pelimoottori ei päässyt työn aikana sille asetettuihin tavoitteisiin, oli siihen suunniteltu arkkitehtuuri toimiva ja pelimoottorin jatkokehitys näyttää lupaavalta.