Etäisyyksien arvioiminen stereoskooppisessa 3D-näkymässä
Mäkelä, Taavi (2011)
Mäkelä, Taavi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517192
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin stereoskooppisen 3D-näkymän vaikutusta etäisyyksien arviointiin sekä käyttäjäkokemukseen pelaamisen aikana. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli psykologian tutkimuslaitos Skillab. Heidän käytössään on ajosimulaattori, jossa ajonäkymän voi esittää 3D-näkymässä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä 3D-näkymä tarjoaa ajosimulaattorin käyttöön. Lisäksi tutkittiin, miten 3D-näkymän käyttö vaikuttaa kykyyn arvioida etäisyyksiä pelimaailmassa.
Stereoskooppisen 3D-näkymän tekniikan edistyminen ja laitteiden kuluttajaystävällisemmät hinnat ovat viime aikoina lisänneet 3D-tekniikan suosiota kuluttajien keskuudessa. Vaikka suosio on lisääntynyt, stereoskooppisen 3D-näkymän eduista ei ole tehty juurikaan tutkimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia etäisyyksien arviointia ja käyttäjäkokemuksia Crysis 2 PC-pelin pelaamisen aikana. Koehenkilöt täyttivät pelaamiseen liittyvän kyselylomakkeen. Opinnäytetyötä varten rakennettiin pelikenttä, jossa koehenkilön tehtävänä oli taistella tiensä vihollisten läpi etäisyyksien arviointipisteelle. Arvioitavana oli 15 objektia, joissa etäisyys kohteeseen vaihteli kolmesta metristä 47 metriin. Arvioinnin jälkeen pelikenttä toistettiin toisella pelinäkymällä.
Alustavien tulosten mukaan 20 henkilöä 37:stä arvioi etäisyyksiä paremmin 3D-näkymässä. Vastaavasti 9 koehenkilöä arvioi etäisyyksiä paremmin 2D-näkymässä, ja 8 koehenkilön kohdalla eroa ei ollut havaittavissa. Alustavien tulosten mukaan stereoskooppisesta 3D-näkymästä on hyötyä tehtävissä, joissa etäisyyksien arviointi on merkittävässä osassa. Lisäksi käyttäjäkokemukset 3D-näkymän käytöstä olivat suurimmalta osin varsin positiivisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä 3D-näkymä tarjoaa ajosimulaattorin käyttöön. Lisäksi tutkittiin, miten 3D-näkymän käyttö vaikuttaa kykyyn arvioida etäisyyksiä pelimaailmassa.
Stereoskooppisen 3D-näkymän tekniikan edistyminen ja laitteiden kuluttajaystävällisemmät hinnat ovat viime aikoina lisänneet 3D-tekniikan suosiota kuluttajien keskuudessa. Vaikka suosio on lisääntynyt, stereoskooppisen 3D-näkymän eduista ei ole tehty juurikaan tutkimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia etäisyyksien arviointia ja käyttäjäkokemuksia Crysis 2 PC-pelin pelaamisen aikana. Koehenkilöt täyttivät pelaamiseen liittyvän kyselylomakkeen. Opinnäytetyötä varten rakennettiin pelikenttä, jossa koehenkilön tehtävänä oli taistella tiensä vihollisten läpi etäisyyksien arviointipisteelle. Arvioitavana oli 15 objektia, joissa etäisyys kohteeseen vaihteli kolmesta metristä 47 metriin. Arvioinnin jälkeen pelikenttä toistettiin toisella pelinäkymällä.
Alustavien tulosten mukaan 20 henkilöä 37:stä arvioi etäisyyksiä paremmin 3D-näkymässä. Vastaavasti 9 koehenkilöä arvioi etäisyyksiä paremmin 2D-näkymässä, ja 8 koehenkilön kohdalla eroa ei ollut havaittavissa. Alustavien tulosten mukaan stereoskooppisesta 3D-näkymästä on hyötyä tehtävissä, joissa etäisyyksien arviointi on merkittävässä osassa. Lisäksi käyttäjäkokemukset 3D-näkymän käytöstä olivat suurimmalta osin varsin positiivisia.