Kevennystä kieliopintoihin : toiminnalliset menetelmät suomenkielen oppimisen tukena
Reunanen, Nada; Heinonen, Marianne (2011)
Reunanen, Nada
Heinonen, Marianne
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517190
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä esitellään erilaisia toiminnallisia menetelmiä, joita voidaan käyttää apuna maahanmuuttajien suomenkielen opetuksessa. Menetelmistä on koostettu menetelmäkansio Salon kaupungin maahanmuuttajayksikön käyttöön. Menetelmäkansion tavoitteena on helpottaa Salon kaupungin maahanmuuttajayksikköä uusien kotouttamiskoulutusryhmien sisällön suunnittelussa ja kielikoulutuksessa käytettävien menetelmien kehittämisessä. Kotoutumisen edistäminen kielitaidon kehittymisen kautta on opinnäytetyön tärkein tavoite.
Maahanmuuttajien kielenopetuksessa on perinteisesti käytetty kirjallisia opiskelutapoja, mutta opetuksen vaikuttavuudesta ei ole saatu näyttöä. Koulutuksen vaikuttavuutta pyritään lisäämään ja käytettäviä menetelmiä kehittämään. Toiminnallisuuden lisääminen osaksi kielenopetusta on yksi vaihtoehto, jota tässä opinnäytetyössä korostetaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu maahanmuuttajista, kotouttamisesta, kotoutumisesta, aikaisempaan kokemukseen perustuvasta oppimisesta, maahanmuuttajaryhmän ohjauksesta sekä erilaisista toiminnallisista menetelmistä, joita voidaan soveltaa kielen opetuksessa. Menetelmäkansion menetelmistä osa on testattu opinnäytetyöntekijöiden aiemmin tekemässä projektissa, jossa ohjattiin maahanmuuttajataustaista kotouttamiskoulutusryhmää.
Maahanmuuttajien kielenopetuksessa on perinteisesti käytetty kirjallisia opiskelutapoja, mutta opetuksen vaikuttavuudesta ei ole saatu näyttöä. Koulutuksen vaikuttavuutta pyritään lisäämään ja käytettäviä menetelmiä kehittämään. Toiminnallisuuden lisääminen osaksi kielenopetusta on yksi vaihtoehto, jota tässä opinnäytetyössä korostetaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu maahanmuuttajista, kotouttamisesta, kotoutumisesta, aikaisempaan kokemukseen perustuvasta oppimisesta, maahanmuuttajaryhmän ohjauksesta sekä erilaisista toiminnallisista menetelmistä, joita voidaan soveltaa kielen opetuksessa. Menetelmäkansion menetelmistä osa on testattu opinnäytetyöntekijöiden aiemmin tekemässä projektissa, jossa ohjattiin maahanmuuttajataustaista kotouttamiskoulutusryhmää.