Asumispalvelun ydintekijät – Omaisten näkökulma asumispalvelussa
Perämäki, Kaisa (2011)
Perämäki, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517172
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyi Kuurojen Palvelusäätiön palvelukeskuksessa Metsolassa toteutettavaan tuotteistamisprojektiin. Työn tarkoituksena oli tutkia mistä osa-alueista asumispalvelut koostuvat ja analysoida omaisten näkökulmaa liittyen näiden tekijöiden toteutumiseen.
Työn tavoitteina oli asumispalvelun ydintekijöiden kartoittaminen, sekä arvioida näiden tekijöiden vastaavuutta asukkaiden omaisten näkökulmaan. Omaisten näkökulmaa on selvitetty omaisille toteutetun kyselyn tuloksia analysoimalla. Kysely on toteutettu vuonna 2011 Kuurojen Palvelusäätiössä. Analysointimenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Ydintekijöiden kartoituksen kautta muotoutui viisi ydintekijöiden yläkäsitettä: 1. laatutekijät, 2. tavoite- ja toimintaohjelmaan pohjautuvat tekijät, 3. henkilöstötekijät, 4. lakeihin pohjautuvat tekijät sekä 5. erityistarpeisiin pohjautuvat tekijät.
Työn keskeiset tulokset koostuivat ydintekijäteorian koonnista sekä palvelukeskus Metsolan asukkaiden omaisten vastausten analysoinnista. Ydintekijäteoria on luokiteltu yllämainitulla tavalla. Omaisten vastaukset olivat yhdistettävissä ydintekijäteoriaan ja heidän mukaansa palvelukeskus Metsolan toiminta tuki asukkaiden omatoimisuutta ja henkilöstön työote oli kuntouttava ja asiakaslähtöinen.
Johtopäätöksinä työn tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, että asumispalveluiden ydintekijät koostuvat viidestä yläkäsitteestä ja että palvelukeskus Metsolan omaisten lausumien mukaan ydintekijät tulevat esiin palvelukeskuksen toiminnassa. Omaisten näkökulma palvelun onnistumistekijöistä oli myös määritettyjen ydintekijöiden mukainen.
Työn tavoitteina oli asumispalvelun ydintekijöiden kartoittaminen, sekä arvioida näiden tekijöiden vastaavuutta asukkaiden omaisten näkökulmaan. Omaisten näkökulmaa on selvitetty omaisille toteutetun kyselyn tuloksia analysoimalla. Kysely on toteutettu vuonna 2011 Kuurojen Palvelusäätiössä. Analysointimenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Ydintekijöiden kartoituksen kautta muotoutui viisi ydintekijöiden yläkäsitettä: 1. laatutekijät, 2. tavoite- ja toimintaohjelmaan pohjautuvat tekijät, 3. henkilöstötekijät, 4. lakeihin pohjautuvat tekijät sekä 5. erityistarpeisiin pohjautuvat tekijät.
Työn keskeiset tulokset koostuivat ydintekijäteorian koonnista sekä palvelukeskus Metsolan asukkaiden omaisten vastausten analysoinnista. Ydintekijäteoria on luokiteltu yllämainitulla tavalla. Omaisten vastaukset olivat yhdistettävissä ydintekijäteoriaan ja heidän mukaansa palvelukeskus Metsolan toiminta tuki asukkaiden omatoimisuutta ja henkilöstön työote oli kuntouttava ja asiakaslähtöinen.
Johtopäätöksinä työn tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, että asumispalveluiden ydintekijät koostuvat viidestä yläkäsitteestä ja että palvelukeskus Metsolan omaisten lausumien mukaan ydintekijät tulevat esiin palvelukeskuksen toiminnassa. Omaisten näkökulma palvelun onnistumistekijöistä oli myös määritettyjen ydintekijöiden mukainen.