Valaisukartat reaaliaikaisessa renderöinnissä
Ylimäki, Juha (2011)
Ylimäki, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517162
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin reaaliaikaisen ympäristön valaisu valaisukarttoja hyödyntäen. Tavoitteena oli tutkia, mitä kaikkea on otettava huomioon, kun renderöidään valaisukartoitus reaaliaikaiseen pelimoottoriin, joka tässä opinnäytetyössä on Unity.
Ohjelmat, joita opinnäytetyössä käytettiin, olivat Autodesk 3ds Max mallintamiseen ja renderöintiin, Adobe Photoshop valaisukarttojen jälkikäsittelyyn ja Unity reaaliaikaisen sovelluksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyössä käydään läpi miten valaisukartoitus luodaan. Prosessi käydään läpi valaisukartan UV-kartoituksesta jälkikäsittelyyn ja valaisukarttojen reaaliaikaiseen pelimoottoriin lisäämiseen.
Lopputuotos löytyy liitteenä DVD-levyltä html-tiedostona, jossa valaisukartoitettua ympäristöä voi tarkastella reaaliaikaisena virtuaaliesityksenä selaimen kautta. Selaimeen pitää ensin asentaa Unity Web Player -sovellus.
Ohjelmat, joita opinnäytetyössä käytettiin, olivat Autodesk 3ds Max mallintamiseen ja renderöintiin, Adobe Photoshop valaisukarttojen jälkikäsittelyyn ja Unity reaaliaikaisen sovelluksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyössä käydään läpi miten valaisukartoitus luodaan. Prosessi käydään läpi valaisukartan UV-kartoituksesta jälkikäsittelyyn ja valaisukarttojen reaaliaikaiseen pelimoottoriin lisäämiseen.
Lopputuotos löytyy liitteenä DVD-levyltä html-tiedostona, jossa valaisukartoitettua ympäristöä voi tarkastella reaaliaikaisena virtuaaliesityksenä selaimen kautta. Selaimeen pitää ensin asentaa Unity Web Player -sovellus.