Perehdytysoppaan tekeminen Mäntsälän terveyskeskuksen vastaanoton ja päivystyksen hoitohenkilökunnalle
Rytkönen, Kirsi (2011)
Rytkönen, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417145
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä perehdytysopas Mäntsälän terveyskeskuksen vastaanoton ja päivystyksen hoitohenkilökunnalle. Aloite perehdytysoppaan suunnitteluun tuli Mäntsälän terveyskeskuksen johtavalta lääkäriltä. Perehdytysopas on suunniteltu hoitohenkilökunnalle, sairaanhoitajille ja lähihoitajille, mutta se soveltuu myös käytettäväksi lääkäreiden, lääketieteenopiskelijoiden, hoitoalan opiskelijoiden, välinehuoltajien ja röntgenhoitajien perehdytyksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ajantasainen ja selkeä perehdytysopas, jota on helppo päivittää. Perehdytysopas laadittiin sähköiseen muotoon ja se on tallennettu Mäntsälän kunnan palvelimelle. Perehdytysopas antaa tietoa Mäntsälän terveyskeskuksen vastaanottotoiminnasta ja päivystyksestä, organisaatiosta, henkilöstöhallinnon asioista ja muiden yksiköiden toiminnasta. Perehdytysoppaan avulla tarjotaan samanlaiset tiedot kaikille uusille työntekijöille, lisäksi siitä on tukea organisaation nykyisille työntekijöille. Opas helpottaa uuden työntekijän työn aloittamista ja se on kirjallinen materiaali perehdytyksen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti perehdyttämistä ja Mäntsälän terveyskeskuksen toimintaa. Terveyskeskuksen toimintaa ohjaavia lakeja ja asetuksia käsiteltiin laajemminkin, koska jokaisen työntekijän on tiedettävä lakien sisältö ja niiden vaikutus terveyskeskuksen toimintaan.
Palautetta oppaaseen pyydettiin henkilökunnalta ja kuudelta esilukijalta. Palautetta pyydettiin oppaan sisällöstä, ulkoasusta ja oppaan toimivuudesta. Palautteet olivat positiivisia, perehdytysopas koettiin tärkeäksi ja helpottavan käytännön työtä. Palautteiden jälkeen perehdytysoppaan sisältöä muokattiin käytännön toimintaa palvelevammaksi.
Kehittämisehdotuksina esitetään säännöllistä perehdytysoppaan päivittämistä, perehdytyksen tarkastuslistan ja mentoroinnin käyttöönoton harkintaa Mäntsälän terveyskeskuksen vastaanotolla ja päivystyksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ajantasainen ja selkeä perehdytysopas, jota on helppo päivittää. Perehdytysopas laadittiin sähköiseen muotoon ja se on tallennettu Mäntsälän kunnan palvelimelle. Perehdytysopas antaa tietoa Mäntsälän terveyskeskuksen vastaanottotoiminnasta ja päivystyksestä, organisaatiosta, henkilöstöhallinnon asioista ja muiden yksiköiden toiminnasta. Perehdytysoppaan avulla tarjotaan samanlaiset tiedot kaikille uusille työntekijöille, lisäksi siitä on tukea organisaation nykyisille työntekijöille. Opas helpottaa uuden työntekijän työn aloittamista ja se on kirjallinen materiaali perehdytyksen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti perehdyttämistä ja Mäntsälän terveyskeskuksen toimintaa. Terveyskeskuksen toimintaa ohjaavia lakeja ja asetuksia käsiteltiin laajemminkin, koska jokaisen työntekijän on tiedettävä lakien sisältö ja niiden vaikutus terveyskeskuksen toimintaan.
Palautetta oppaaseen pyydettiin henkilökunnalta ja kuudelta esilukijalta. Palautetta pyydettiin oppaan sisällöstä, ulkoasusta ja oppaan toimivuudesta. Palautteet olivat positiivisia, perehdytysopas koettiin tärkeäksi ja helpottavan käytännön työtä. Palautteiden jälkeen perehdytysoppaan sisältöä muokattiin käytännön toimintaa palvelevammaksi.
Kehittämisehdotuksina esitetään säännöllistä perehdytysoppaan päivittämistä, perehdytyksen tarkastuslistan ja mentoroinnin käyttöönoton harkintaa Mäntsälän terveyskeskuksen vastaanotolla ja päivystyksessä.