Käytännönläheisen mediakurssin merkitys nuorten yhteiskunnalliseen osallistumiseen
Vainonen, Katariina (2011)
Vainonen, Katariina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417139
Tiivistelmä
Jokaisella nuorella on mahdollisuus osallistua mediasisällön tekemiseen tai vastaanottaa sitä. Tutkimuksessani tavoitteenani oli tutkia sitä, millainen motivaatio lukiolaisilla on osallistua yhteiskunnallisiin asioihin. Halusin myös ottaa tutkimukseeni mukaan käytännönläheisen mediakurssin ja erityisesti sen vaikutuksen osallistumismotivaatioon. Lähtökohtana oli Kupittaan lukion mediakasvatuskurssi, jossa oppilaat tekivät jonkin kokonaisen mediatuotteen, kuten esimerkiksi sanomalehden numeron. Kurssin aikana tein oppilaille aloituskyselyn, jossa selvitin oppilaiden digitaalista osaamista sekä sen, kuinka paljon he ovat mediaosallistujia vastaanottajien sijaan. Kurssi oli hyvin vapaamuotoinen ja itsenäisesti suoritettava, mutta esittelimme työparini Eeva Lehtisen kanssa eri välineiden mahdollisuuksia. Lopuksi kurssista tehtiin loppuhaastattelu, sen aikana selvitin, miten oppilaiden mielipiteet tai mediankäyttö muuttuivat kurssin aikana, tai miten he uskovat käyttävänsä mediaa tulevaisuudessa: ovatko he osallistujia vai käyttäjiä? Kurssilla oli kahdeksan henkilöä. Tulosten mukaan käytännönläheinen mediakurssi ei pysty yksinään muuttamaan merkittävästi oppilaiden osallistumista mediaan. Koulu on kuitenkin hyvin luonnollinen oppimisympäristö, joten oppilaiden yhteiskunnallisen osallistumishalukkuutta täytyy vahvistaa jo ala-asteella, jotta mediakasvatuksen yksi peruspilareista, eli kasvattaa ihmisistä kriittisiä ja kyseenalaistavia kansalaisia toteutuisi. Tarkastelen tutkimuksessa ensiksi sitä, mitä mediakasvatus on ja annan vinkkejä mediakasvattajille. Sen jälkeen tarkastelen nuorten median käyttöä sekä heidän yhteiskunnallisia ja sosiaalisia suhteitaan. Nuoret nähdään enemmän vastaanottajina osallistumisen sijaan, joten tarkastelen mediavaikuttamisen mahdollisuuksia. Neljännessä luvussa otan mukaan oman tutkimukseni. Esittelen Kupittaan lukion ja sen, millä tavalla nuorten mediamaailma rakentuu. Lopussa kokoan tutkimukseni yhteen.