Nuoruuden tuen tarpeet : Keneltä nykynuori kaipaa tukea ja tietoa?
Oikari, Jenni; Haapaniemi, Suvi (2011)
Oikari, Jenni
Haapaniemi, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217028
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia nuoruuden tuen tarpeita ja niihin vastaamisen jakautumista vanhempien ja muiden tahojen kesken. Tutkimme myös kokevatko nuoret saavansa tukea tarpeeksi vai jääkö jotain puuttumaan. Lisäksi selvitämme kuinka eri tuen antajien roolit eroavat toisistaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä teemoja ovat nuoruus elämänvaiheena, nuoruuden tuen tarpeet, murrosikäisen vanhemmuus ja kasvatus sekä kasvatusvastuu. Lisäksi käsittelemme nyky-yhteiskunnan muutosten mukanaan tuomien haasteiden vaikutusta nuoruuteen ja vanhemmuuteen. Teoreettisella viitekehyksellä luomme pohjan tutkimukselle, jolla selvitämme onko nuorten tuen saanti turvattua taustalla vaikuttavista haasteista huolimatta.
Yhteistyötahonamme oli Ähtärin yhteiskoulu. Toteutimme laadullisen kyselytutkimuksen yhdelle 8.- luokalle. Kyselylomake muodostui avoimista kysymyksistä, jotka käsittelivät nuoruusiän keskeisiä teemoja, joihin liittyen tarvitaan tukea, ohjausta ja neuvontaa. Teemat olivat kaverisuhteet, päihteet, seksi ja seurustelu, koulu sekä vapaa-aika.
Tutkimuksen myötä selvisi, että nuorten näkemyksen mukaan on ensisijaisesti vanhempien, kavereiden ja koulun tehtävä antaa nuorelle nuoruusikään ja sen haasteisiin liittyvää tukea ja tietoa. Näiden tahojen antama tuki vaihtelee painotukseltaan eri teemoissa. Nuorten kokemus siitä, kuinka tuen tarpeisiin vastaamisen kuuluisi jakautua ja kuinka se todellisuudessa jakautuu vastaavat toisiaan pääasiassa melko hyvin. Eri tahojen roolit eroavat toisistaan. Vanhemmilta saatava tuki on lähinnä konkreettista, kuten rajojen asettamista ja taloudellista tukea. Kaverit puolestaan nähdään emotionaalisen tuen antajina kuten kuuntelijoina ja lohtuna. Koulun rooli tuen antajana on muodostunut hyvin vahvasti tiedon ja faktojen jakajaksi. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että nuoret kokevat saavansa pääasiassa tarpeeksi tukea elämässään näiltä tahoilta.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä teemoja ovat nuoruus elämänvaiheena, nuoruuden tuen tarpeet, murrosikäisen vanhemmuus ja kasvatus sekä kasvatusvastuu. Lisäksi käsittelemme nyky-yhteiskunnan muutosten mukanaan tuomien haasteiden vaikutusta nuoruuteen ja vanhemmuuteen. Teoreettisella viitekehyksellä luomme pohjan tutkimukselle, jolla selvitämme onko nuorten tuen saanti turvattua taustalla vaikuttavista haasteista huolimatta.
Yhteistyötahonamme oli Ähtärin yhteiskoulu. Toteutimme laadullisen kyselytutkimuksen yhdelle 8.- luokalle. Kyselylomake muodostui avoimista kysymyksistä, jotka käsittelivät nuoruusiän keskeisiä teemoja, joihin liittyen tarvitaan tukea, ohjausta ja neuvontaa. Teemat olivat kaverisuhteet, päihteet, seksi ja seurustelu, koulu sekä vapaa-aika.
Tutkimuksen myötä selvisi, että nuorten näkemyksen mukaan on ensisijaisesti vanhempien, kavereiden ja koulun tehtävä antaa nuorelle nuoruusikään ja sen haasteisiin liittyvää tukea ja tietoa. Näiden tahojen antama tuki vaihtelee painotukseltaan eri teemoissa. Nuorten kokemus siitä, kuinka tuen tarpeisiin vastaamisen kuuluisi jakautua ja kuinka se todellisuudessa jakautuu vastaavat toisiaan pääasiassa melko hyvin. Eri tahojen roolit eroavat toisistaan. Vanhemmilta saatava tuki on lähinnä konkreettista, kuten rajojen asettamista ja taloudellista tukea. Kaverit puolestaan nähdään emotionaalisen tuen antajina kuten kuuntelijoina ja lohtuna. Koulun rooli tuen antajana on muodostunut hyvin vahvasti tiedon ja faktojen jakajaksi. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että nuoret kokevat saavansa pääasiassa tarpeeksi tukea elämässään näiltä tahoilta.