Perusopetukseen valmistavan luokan kouluterveydenhuollon haasteet ja kehittämisajatukset Vantaalla
Rusanen, Riikka (2011)
Rusanen, Riikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216995
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa vantaalaisten perusopetukseen valmistavien luokkien terveydenhoitajien näkemyksiä terveydenhoidon toteuttamisen haasteista ja tuoda esille terveydenhoitajien kehittämisajatuksia perusopetukseen valmistavan luokan terveydenhoidon osalta. Lisäksi tarkoituksena oli kerätä tietoa valmistavan luokan terveydenhoidossa huomioitavista asioista ja lainsäädännöstä sekä ohjeistuksista, kartoittaa Vantaan perusopetukseen valmistavien luokkien kouluterveydenhoitajien moniammatillista yhteistyöverkostoa ja moniammatillisen yhteistyön toteutumista sekä kartoittaa terveydenhoitajien hyviksi kokemia käytäntöjä perusopetukseen valmistavan luokan terveydenhoitotyössä.
Opinnäytetyön sopivuus opiskeltavaan kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmaan on mielestäni perusteltua, vaikka työn kehittämisen aihe onkin pääosin ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon liittyvä. Käsittelen opinnäytetyössäni yhteisöpedagogin osaamisen kannalta tärkeitä aiheita. Yhteisiä aiheita opinnäytetyön ja yhteisöpedagogin opintojen välillä ovat mm. moniammatillisuus, verkostotyö, yhteistyö perheen kanssa, maahanmuuttajien kanssa tehtävä työ ja työn kehittäminen.
Teoreettisen tiedon lisäksi keräsin tietoa perusopetukseen vantaalaisilta valmistavan luokan terveydenhoitajilta kyselylomakkeella, jossa oli kahden taustakysymyksen ja yhden monivalintakysymyksen lisäksi kuusi avointa kysymystä aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tuloksia on mahdollisuus hyödyntää Vantaan perusopetukseen valmistavien luokkien kouluterveydenhuollon kehittämisessä ja suunnittelussa. Opinnäytetyön kautta on mahdollisuus löytää kehittämisajatuksia ja ideoita Vantaan kaupungin kouluterveydenhuollon terveystarkastusohjelmaan ja kouluterveydenhuollon toteutukseen, löytää tämänhetkisiä ongelmakohtia terveydenhoidon toteuttamisessa ja tuoda esille mahdollisia uusia, jaettuja käytäntöjä perusopetukseen valmistavan luokan oppilaan terveydenhoidossa.
Opinnäytetyön tilaajana on Vantaan kaupungin koulu- ja opiskeluterveydenhuolto.
Opinnäytetyön sopivuus opiskeltavaan kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmaan on mielestäni perusteltua, vaikka työn kehittämisen aihe onkin pääosin ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon liittyvä. Käsittelen opinnäytetyössäni yhteisöpedagogin osaamisen kannalta tärkeitä aiheita. Yhteisiä aiheita opinnäytetyön ja yhteisöpedagogin opintojen välillä ovat mm. moniammatillisuus, verkostotyö, yhteistyö perheen kanssa, maahanmuuttajien kanssa tehtävä työ ja työn kehittäminen.
Teoreettisen tiedon lisäksi keräsin tietoa perusopetukseen vantaalaisilta valmistavan luokan terveydenhoitajilta kyselylomakkeella, jossa oli kahden taustakysymyksen ja yhden monivalintakysymyksen lisäksi kuusi avointa kysymystä aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tuloksia on mahdollisuus hyödyntää Vantaan perusopetukseen valmistavien luokkien kouluterveydenhuollon kehittämisessä ja suunnittelussa. Opinnäytetyön kautta on mahdollisuus löytää kehittämisajatuksia ja ideoita Vantaan kaupungin kouluterveydenhuollon terveystarkastusohjelmaan ja kouluterveydenhuollon toteutukseen, löytää tämänhetkisiä ongelmakohtia terveydenhoidon toteuttamisessa ja tuoda esille mahdollisia uusia, jaettuja käytäntöjä perusopetukseen valmistavan luokan oppilaan terveydenhoidossa.
Opinnäytetyön tilaajana on Vantaan kaupungin koulu- ja opiskeluterveydenhuolto.