Sosiaalisen median käyttöönottaminen Wellamo-opistossa
Oksanen, Esko (2011)
Oksanen, Esko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216990
Tiivistelmä
Wellamo-opisto on Päijät-Hämeessä, yhdeksän kunnan alueella, toimiva kansalaisopisto, jonka hallinto ja toimistopalvelut sijaitsevat Lahdessa. Keväällä 2010 havaittiin, että sosiaalista mediaa käytettiin Wellamo-opistossa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa, mitä sosiaalisia medioita käytettiin, miten yleistä medioiden käyttäminen oli ja kuinka niitä haluttiin käyttää opetuksessa ja tiedottamisessa nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteena oli myös edistää sosiaalisen median käyttöönottamista Wellamo-opiston opetuksessa sekä opiskelijoiden päivittäisessä viestinnässä ja tiedottamisessa. Tarkoituksenani oli haastatella Wellamo-opiston hallinnon ja toimiston työntekijöitä sekä päätoimisia opettajia ja tulosten perusteella laatia suunnitelma sosiaalisen median käyttöönottamiseksi Wellamo-opistossa.
Opinnäytetyöni kirjallisuusosassa selvitetään, mitä sosiaalinen media on, kerrotaan miten yhteisöllisyys syntyy sekä esitellään opetukseen ja tiedottamiseen soveltuvia sosiaalisia medioita. Empiriaosuudessa käytetään teemahaastattelua ja haastatellaan kymmenen työntekijää 26 henkilön perusjoukosta. Sosiaalisen median käyttökokemukset analysoidaan ja selvitetään käytön edelleen kehittämistä. Lopputuloksena esitetään suunnitelma sosiaalisen median käyttöönottamisesta Wellamo-opistossa.
Haastattelujen tulosten mukaan suosituimpia sosiaalisia medioita olivat Facebook ja blogi. Facebookia oli käytetty muun muassa opettaja- ja oppilasrekrytoinnissa. Blogin käytön mahdollisuudet nähtiin etenkin tiedottamisessa. Opetukseen ja tiedottamiseen on syytä perustaa oma blogi, Facebook-sivu tai -ryhmä. Wellamo-opiston käyttöä varten suunniteltua Facebook-sivua pitää kehittää ja käyttää tehokkaasti. Blogin käyttöönottaminen on perusteltua. Opinnäytetyöni tulokset selkeyttivät nykyistä sosiaalisen median käyttöä, lisäsivät sosiaalisten medioiden tunnettuutta ja rohkaisivat sosiaalisten medioiden käyttöönottamista opetuksessa ja tiedottamisessa Wellamo-opistossa.
Opinnäytetyöni kirjallisuusosassa selvitetään, mitä sosiaalinen media on, kerrotaan miten yhteisöllisyys syntyy sekä esitellään opetukseen ja tiedottamiseen soveltuvia sosiaalisia medioita. Empiriaosuudessa käytetään teemahaastattelua ja haastatellaan kymmenen työntekijää 26 henkilön perusjoukosta. Sosiaalisen median käyttökokemukset analysoidaan ja selvitetään käytön edelleen kehittämistä. Lopputuloksena esitetään suunnitelma sosiaalisen median käyttöönottamisesta Wellamo-opistossa.
Haastattelujen tulosten mukaan suosituimpia sosiaalisia medioita olivat Facebook ja blogi. Facebookia oli käytetty muun muassa opettaja- ja oppilasrekrytoinnissa. Blogin käytön mahdollisuudet nähtiin etenkin tiedottamisessa. Opetukseen ja tiedottamiseen on syytä perustaa oma blogi, Facebook-sivu tai -ryhmä. Wellamo-opiston käyttöä varten suunniteltua Facebook-sivua pitää kehittää ja käyttää tehokkaasti. Blogin käyttöönottaminen on perusteltua. Opinnäytetyöni tulokset selkeyttivät nykyistä sosiaalisen median käyttöä, lisäsivät sosiaalisten medioiden tunnettuutta ja rohkaisivat sosiaalisten medioiden käyttöönottamista opetuksessa ja tiedottamisessa Wellamo-opistossa.