Facebook marketing : what do users think of it?
Teräs, Jukka; Orpana, Jani (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Teräs, Jukka
Orpana, Jani
Turun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216983
Tiivistelmä
Internet on ollut osa jokapäiväistä elämäämme jo kymmeniä vuosia yhä lisääntyvissä määrissä ja jatkaa vääjäämättä samalla polulla. Käytämme Internettiä tiedonhakuun, viihtymiseen, ostoksien tekoon, työskentelyyn, opintoihin, ja ennen kaikkea kommunikointiin. Sähköposti on kaikille tuttu viestintäväline, mutta Internetin tuoreempiin ilmiöihin kuuluu sosiaalinen media monine muotoineen. Se tarjoaa meille keinot pitää yhteyttä perheeseen ja ystäviin, uusien ihmisten tapaamiseen ja kanssakäymiseen samanmielisten kanssa. Sosiaalinen media haalii entistä suurempaa osaa ihmisten käyttämästä ajasta, erityisesti Internetissä käytetystä. Tähän saakka merkittävin sosiaalinen media on ilmiömäisellä vauhdilla kasvanut Facebook.com, joka on nykyään toiseksi vierailluin Internet-sivusto Google.com:in jälkeen.
Markkinoijien kannalta muuttuneet käyttäytymistavat ovat uusi haastellisia, mutta samalla ne tarjoavat tilaisuuksia. Ihmiset vetäytyvät television ja muiden jo vakiintuneiden markkinointikanavien ääreltä, mutta samalla he kerääntyvät uuteen ympäristöön, joka on huomattavasti vuorovaikutteisempi ja jonka kautta voi oikeiden työkalujen ja osaamisen avulla saada enemmän tietoa yleisöstään. Tieto ihmisistä ja mistä he ovat kiinnostuneita on helpommin saatavilla. Ihmiset eivät kuitenkaan ole enää pelkkiä vastaanottajia, vaan he myöskin osallistuvat. Parhaimmillaan he ryhtyvät innolla sanansaattajiksi iloitessaan esim. uusista kengistään julkisesti. Toisaalta he voivat pahimmillaan haukkua autoaan, joka on mennyt rikki jälleen kerran. Vaikka ihmiset ovat halukkaita jakamaan elämänsä julkisemmin kuin koskaan ennen, he ovat myös jatkuvasti paremmin tietoisia mahdollisista tästä johtuvista haittavaikutuksista. Lisäksi sosiaalisen median käyttäjät tuntevat omistavansa jakamansa sisällön ja loukkaantuvat helposti, jo0073 sisältöä väärinkäytetään tai heidän henkilökohtaiselle reviirilleen tunkeudutaan.
Facebookilla on laaja yksityiskohtainen tietokanta käyttäjistään ja keinot tämän hyödyntämiseen markkinointitarkoituksissa. Mutta kuinka käyttäjät tavoitetaan ja saadaan kiinnostumaan? Tämän opinäytetyön tarkoituksena on selvittää käyttäjiltä itseltään, mikä on heidän mielestään oikea tapa heidän tavoittamiseen.
Markkinoijien kannalta muuttuneet käyttäytymistavat ovat uusi haastellisia, mutta samalla ne tarjoavat tilaisuuksia. Ihmiset vetäytyvät television ja muiden jo vakiintuneiden markkinointikanavien ääreltä, mutta samalla he kerääntyvät uuteen ympäristöön, joka on huomattavasti vuorovaikutteisempi ja jonka kautta voi oikeiden työkalujen ja osaamisen avulla saada enemmän tietoa yleisöstään. Tieto ihmisistä ja mistä he ovat kiinnostuneita on helpommin saatavilla. Ihmiset eivät kuitenkaan ole enää pelkkiä vastaanottajia, vaan he myöskin osallistuvat. Parhaimmillaan he ryhtyvät innolla sanansaattajiksi iloitessaan esim. uusista kengistään julkisesti. Toisaalta he voivat pahimmillaan haukkua autoaan, joka on mennyt rikki jälleen kerran. Vaikka ihmiset ovat halukkaita jakamaan elämänsä julkisemmin kuin koskaan ennen, he ovat myös jatkuvasti paremmin tietoisia mahdollisista tästä johtuvista haittavaikutuksista. Lisäksi sosiaalisen median käyttäjät tuntevat omistavansa jakamansa sisällön ja loukkaantuvat helposti, jo0073 sisältöä väärinkäytetään tai heidän henkilökohtaiselle reviirilleen tunkeudutaan.
Facebookilla on laaja yksityiskohtainen tietokanta käyttäjistään ja keinot tämän hyödyntämiseen markkinointitarkoituksissa. Mutta kuinka käyttäjät tavoitetaan ja saadaan kiinnostumaan? Tämän opinäytetyön tarkoituksena on selvittää käyttäjiltä itseltään, mikä on heidän mielestään oikea tapa heidän tavoittamiseen.