Pienen pojan elämää : Kajaanilaisen 11 - 12-vuotiaan pojan terveyskäyttäytymisen tukeminen
Halkola, Henna; Heikkinen, Anna; Heikkinen, Mirka; Huotari, Piia; Keränen, Mirella; Kilpeläinen, Sanna (2011)
Halkola, Henna
Heikkinen, Anna
Heikkinen, Mirka
Huotari, Piia
Keränen, Mirella
Kilpeläinen, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kajaanilaisten 11 - 12-vuotiaiden poikien terveyskäyttäytyminen. Opinnäytetyö toteutettiin 13 opiskelijan ryhmässä, joka jakautui seitsemään alaryhmään. Jokainen alaryhmä käsitteli 11 - 12-vuotiaiden poikien terveyskäyttäytymistä omasta näkökulmastaan. Näkökulmia opinnäytetyössä olivat liikunnallisuuden, päihteettömyyden, seksuaaliterveyden ja suvaitsevaisuuden tukeminen, sosiaalinen tuki, sosiaalinen media sekä ylipainoon johtavia tekijöitä. Näkökulmien perusteella muodostettiin kokonaisuus, jonka pohjalta järjestettiin Hauholan koulun 6. luokkalaisten poikien vanhemmille toiminnallinen vanhempainilta. Toiminnallinen vanhempainilta nimettiin Pienen pojan elämää -vanhempainillaksi, joka pidettiin elokuussa 2011.
Opinnäytetyön yhteisenä tarkoituksena oli kuvata kajaanilaisten 11 - 12-vuotiaiden poikien terveyskäyttäytymistä. Yhteisenä tavoitteena oli löytää menetelmiä, joiden avulla 11 - 12-vuotiaiden kajaanilaisten poikien vanhemmat voivat tukea poikansa kasvua ja kehitystä ja siten edistää poikansa terveyskäyttäytymistä. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella Hauholan koulun kuudesluokkalaisten poikien vanhemmille toiminnallinen vanhempainilta, jossa vanhemmat saivat tietoa ja kokemuksia, mitä on 11 - 12-vuotiaan pojan elämä. Opinnäytetyön yhteinen ohjaava kysymys oli: Millaiset tekijät tukevat kajaanilaisen 11 - 12-vuotiaan pojan terveyskäyttäytymistä? Jokaiselle alaryhmälle muodostui lisäksi omat tavoitteet, tarkoitukset ja ohjaavat kysymykset.
Toimeksiantajana opinnäytetyölle sekä toiminnalliselle osuudelle toimi Kajaanin kaupungin päihdetyöryhmä. Kajaanin kaupungin päihdetyöryhmän yhtenä tavoitteena on antaa tietoa Kajaanin päihdetilanteesta ja päihdekäyttäytymisestä (Kajaanin kaupungin päihdetyöryhmä 2011).
Aineistoa ja havaintomateriaalia kerättiin Kajaanin Pietari Brahen koulun 5. luokkalaisilta pojilta toukokuussa 2011. Aineistoa hakivat poikien ylipainoa ja sosiaalista tukea käsittelevät opiskelijat. Havaintomateriaalia hakivat liikunnan merkitystä, päihteettömyyttä, sosiaalista mediaa ja suvaitsevaisuutta käsittelevät opiskelijat. Aineistoa ja havaintomateriaalia kerättiin kyselyiden ja piirustusten avulla.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi muun muassa Pienen pojan elämää -vanhempainillan hyödyllisyys vanhempien kokemana.
Opinnäytetyön yhteisenä tarkoituksena oli kuvata kajaanilaisten 11 - 12-vuotiaiden poikien terveyskäyttäytymistä. Yhteisenä tavoitteena oli löytää menetelmiä, joiden avulla 11 - 12-vuotiaiden kajaanilaisten poikien vanhemmat voivat tukea poikansa kasvua ja kehitystä ja siten edistää poikansa terveyskäyttäytymistä. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella Hauholan koulun kuudesluokkalaisten poikien vanhemmille toiminnallinen vanhempainilta, jossa vanhemmat saivat tietoa ja kokemuksia, mitä on 11 - 12-vuotiaan pojan elämä. Opinnäytetyön yhteinen ohjaava kysymys oli: Millaiset tekijät tukevat kajaanilaisen 11 - 12-vuotiaan pojan terveyskäyttäytymistä? Jokaiselle alaryhmälle muodostui lisäksi omat tavoitteet, tarkoitukset ja ohjaavat kysymykset.
Toimeksiantajana opinnäytetyölle sekä toiminnalliselle osuudelle toimi Kajaanin kaupungin päihdetyöryhmä. Kajaanin kaupungin päihdetyöryhmän yhtenä tavoitteena on antaa tietoa Kajaanin päihdetilanteesta ja päihdekäyttäytymisestä (Kajaanin kaupungin päihdetyöryhmä 2011).
Aineistoa ja havaintomateriaalia kerättiin Kajaanin Pietari Brahen koulun 5. luokkalaisilta pojilta toukokuussa 2011. Aineistoa hakivat poikien ylipainoa ja sosiaalista tukea käsittelevät opiskelijat. Havaintomateriaalia hakivat liikunnan merkitystä, päihteettömyyttä, sosiaalista mediaa ja suvaitsevaisuutta käsittelevät opiskelijat. Aineistoa ja havaintomateriaalia kerättiin kyselyiden ja piirustusten avulla.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi muun muassa Pienen pojan elämää -vanhempainillan hyödyllisyys vanhempien kokemana.