Analysing specific customer segments : case: Uponor Suomi Oy
Kurkela, Janne (2011)
Kurkela, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on analysoida teollisuusyritysten investointeja muovisiin putkijärjestelmiin ja niiden luomaa markkinapotentiaalia Suomessa. Työ on toteutettu toimeksiantona Uponor Suomi Oy:lle. Opinnäytetyössä käsitellään lähtökohta-analyysin pohjalta kohdeyrityksen mikro-ja makroympäristöä sekä segmentoidaan teollisuusrakentamisen kokonaismarkkinat. Markkinapotentiaalin tutkimisen tavoitteena on auttaa Uponor Suomi Oy:tä hahmottamaan millä segmenteillä olisi paras potentiaali sen tuotteille.
Opinnäytetyö on jaettu teoria -ja empiriaosaan. Teoriassa käsitellään lähtökohta-analyysin osa-alueet ja segmentointiprosessi sekä segmenttien potentiaalin arviointi. Teoreettisen osan lähteenä on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta. Empiriaosassa analysoidaan kohdeyrityksen lähtökohdat, luodaan segmentit teollisuussektorille ja osana opinnäytetyötä toteutetun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla arvoidaan näiden segmenttien potentiaalia. Kyselytutkimuksen tavoitteena on selvittää teollisuusyritysten kasvunäkymiä, investointeja muovisiin putkijärjestelmiin ja syitä putkijärjestelmien toimittajan valintaan. Empiirisen osan tiedonlähteenä käytettiin kyselytutkimusken tuloksia, kohdeyrityksen työntekijöiden haastatteluja, sähköisiä ja kirjallisia lähteitä sekä opinnäytetyöntekijän omaa työkokemusta kohdeyrityksessä.
Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kohdeyrityksen paras potentiaali teollisuussektorissa löytyy kaivos- ja energiasegmenteiltä. Näillä segmenteillä on parhaat kasvunäkymät ja ne investoivat eniten muovisiin putkijärjestelmiin. Tässä opinnäytetyössä potentiaalia tarkasteltiin hyvin laajalta alalta ja yritysten tarpeita tutkittiin vain pintapuolisesti, minkä vuoksi kohdeyrityksen kannattaa toteuttaa syvällisempi jatkotutkimus sille kiinnostavista segmenteistä.
Opinnäytetyö on jaettu teoria -ja empiriaosaan. Teoriassa käsitellään lähtökohta-analyysin osa-alueet ja segmentointiprosessi sekä segmenttien potentiaalin arviointi. Teoreettisen osan lähteenä on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta. Empiriaosassa analysoidaan kohdeyrityksen lähtökohdat, luodaan segmentit teollisuussektorille ja osana opinnäytetyötä toteutetun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla arvoidaan näiden segmenttien potentiaalia. Kyselytutkimuksen tavoitteena on selvittää teollisuusyritysten kasvunäkymiä, investointeja muovisiin putkijärjestelmiin ja syitä putkijärjestelmien toimittajan valintaan. Empiirisen osan tiedonlähteenä käytettiin kyselytutkimusken tuloksia, kohdeyrityksen työntekijöiden haastatteluja, sähköisiä ja kirjallisia lähteitä sekä opinnäytetyöntekijän omaa työkokemusta kohdeyrityksessä.
Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kohdeyrityksen paras potentiaali teollisuussektorissa löytyy kaivos- ja energiasegmenteiltä. Näillä segmenteillä on parhaat kasvunäkymät ja ne investoivat eniten muovisiin putkijärjestelmiin. Tässä opinnäytetyössä potentiaalia tarkasteltiin hyvin laajalta alalta ja yritysten tarpeita tutkittiin vain pintapuolisesti, minkä vuoksi kohdeyrityksen kannattaa toteuttaa syvällisempi jatkotutkimus sille kiinnostavista segmenteistä.