Markkinointiviestintä Netwheels Oy:ssä; analyysi nykytilasta sekä kehitystoimenpiteiden kartoitus
Ripatti, Lasse (2011)
Ripatti, Lasse
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216934
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä elää tällä hetkellä murrosvaihetta viestinnän instrumenttien osalta. Uudet sähköiset viestintämuodot ovat osittain syrjäyttäneet jo perinteisiä viestintäkanavia. Markkinointiviestinnällä on merkittävä asema yrityksen tunnettuuden muodostajana ja sitä kautta välillisesti myös tuloksen tekijänä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Netwheelsin markkinointiviestinnän tavoittavuutta sen asiakkaiden päättävässä asemassa olevien henkilöiden keskuudessa ja kuinka sitä voitaisiin parantaa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä löytämään kohdeyrityksen nykyiselle markkinointiviestinnän toimintamallille vaihtoehtoja.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jolla pyrittiin kartoittamaan Netwheelsin asiakkaiden mielipiteitä Netwheelsin nykyisestä markkinointiviestinnästä sekä keräämään myös parannusehdotuksia ja toiveita markkinointiviestinnän parantamiseksi. Kysely toteutettiin Webropol-kyselysovelluksella 28.5. – 30.6.2011 välisenä aikana.
Tutkimuksen perusteella Netwheelsin tunnettuus ja mielikuvat ovat sen asiakkaiden keskuudessa hyvällä tasolla. Myös tietoisuus Netwheelsin nykyisistä tuotteista ja palveluista on kohtalaisen hyvällä tasolla mutta tuotteiden uudet ominaisuudet sekä kokonaan uudet tuotteet ja tuotelanseeraukset eivät ole yhtä hyvin tiedossa. Lisäksi asiakkaat toivovat saavansa paremmin tietoa sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kehittyi johtopäätökset ja kehitysehdotukset toimenpiteistä Netwheelsin markkinointiviestinnän kehittämiseksi ja parantamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Netwheelsin markkinointiviestinnän tavoittavuutta sen asiakkaiden päättävässä asemassa olevien henkilöiden keskuudessa ja kuinka sitä voitaisiin parantaa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä löytämään kohdeyrityksen nykyiselle markkinointiviestinnän toimintamallille vaihtoehtoja.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jolla pyrittiin kartoittamaan Netwheelsin asiakkaiden mielipiteitä Netwheelsin nykyisestä markkinointiviestinnästä sekä keräämään myös parannusehdotuksia ja toiveita markkinointiviestinnän parantamiseksi. Kysely toteutettiin Webropol-kyselysovelluksella 28.5. – 30.6.2011 välisenä aikana.
Tutkimuksen perusteella Netwheelsin tunnettuus ja mielikuvat ovat sen asiakkaiden keskuudessa hyvällä tasolla. Myös tietoisuus Netwheelsin nykyisistä tuotteista ja palveluista on kohtalaisen hyvällä tasolla mutta tuotteiden uudet ominaisuudet sekä kokonaan uudet tuotteet ja tuotelanseeraukset eivät ole yhtä hyvin tiedossa. Lisäksi asiakkaat toivovat saavansa paremmin tietoa sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kehittyi johtopäätökset ja kehitysehdotukset toimenpiteistä Netwheelsin markkinointiviestinnän kehittämiseksi ja parantamiseksi.