Hoitohenkilökunnan kokemuksia tutkimusklubin pilotointivaiheen toiminnasta
Juup, Saara (2011)
Juup, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216915
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilökunnan kokemuksia tutkimusklubin pilotointivaiheessa. Työ on osana NÄYTKÖ- hanketta, jonka tavoitteena on näyttöön perustuvan hoitotyön edistäminen hoitajien ja opiskelijoiden yhteisellä oppimisella. Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi, sekä Turun ammattikorkeakoulu ja hoitotyön koulutusohjelma toteuttavat hankkeen yhteistyöprojektina.
Tutkimukseen vastanneista 104 hoitajaa osallistui NÄYTKÖ-hankkeen tutkimusklubin piloitointivaiheeseen. Tutkimuskysymyksinä oli 1) mitä hyviä asioita tutkimusklubissa oli 2) mitä kehittämiskohteita tutkimusklubissa oli. Kysely toteutettiin puoliavoimilla kysymyksillä ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että tutkimusklubissa on enemmän hyviä asioita kuin kehittämiskohteita. Hyvinä asioina erityisesti nousi esiin näyttöön perustuvan hoitotyön merkitys, tutkimusklubista syntyneet keskustelut, esitysten laadukkuus ja tutkimusklubeissa saatu uusi tieto. Kehittämiskohteeksi erityisesti nousi syvällisen pohdinnan puute ja opiskelijoiden esiintymisessä ilmenneet puutteet.
Tuloksia voidaan hyödyntää NÄYTKÖ-hankkeen kehittämisessä ja jatkamisessa.
Tutkimukseen vastanneista 104 hoitajaa osallistui NÄYTKÖ-hankkeen tutkimusklubin piloitointivaiheeseen. Tutkimuskysymyksinä oli 1) mitä hyviä asioita tutkimusklubissa oli 2) mitä kehittämiskohteita tutkimusklubissa oli. Kysely toteutettiin puoliavoimilla kysymyksillä ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että tutkimusklubissa on enemmän hyviä asioita kuin kehittämiskohteita. Hyvinä asioina erityisesti nousi esiin näyttöön perustuvan hoitotyön merkitys, tutkimusklubista syntyneet keskustelut, esitysten laadukkuus ja tutkimusklubeissa saatu uusi tieto. Kehittämiskohteeksi erityisesti nousi syvällisen pohdinnan puute ja opiskelijoiden esiintymisessä ilmenneet puutteet.
Tuloksia voidaan hyödyntää NÄYTKÖ-hankkeen kehittämisessä ja jatkamisessa.