Blogin liiketoimintamallin uudistaminen : Sinisen meren blogi
Palander, Juuso (2011)
Palander, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116839
Tiivistelmä
Tunnistin tarpeen opinnäytetyölleni, kun olin blogannut yhden vuoden ajan. Turhauduin blogini taloudelliseen menestykseen, sillä blogillani oli satoja lukijoita päivittäin, mutta siitä huolimatta se ei tuottanut tasaista tuloa,joka olisi motivoinut jatkamaan sen kehittämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda blogilleni täysin uudenlainen liiketoimintamalli ja selvittää minkälaisia liiketoimintamalleja ja strategioita menestyvillä bloggaajilla on tällä hetkellä käytössä. Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään uudessa kansainvälisille markkinoille suunnatussa blogissani.
Aiheen valintaan vaikutti erityisesti se, että blogien liiketoimintamalleja ja blogeissa toteutettuja strategioita on tutkittu hyvin vähän. Opinnäytetyön analyysien aineiston keräys toteutettiin havainnoimalla ja havainnoinin tueksi järjestettiin verkkokysely.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että menestyvät bloggaajat kilpailevat pääasiassa samoista asiakkaista ja toteuttavat samankaltaisia strategioita ja liiketoimintamalleja. Sen lisäksi opinnäytetyöstä ilmeni, että yritystoiminnan kehittämiseen käytetyt työkalut so-pivat hyvin myös bloggaajien harjoittaman liiketoiminnan kehittämiseen.
Blogin liiketoiminnan mallintamisesta hyötyvät erityisesti ne bloggaajat, jotka aikovat tehdä bloggauksesta itselleen tulonlähteen. Bloggaajat voivat välttää kovan kilpailun oikeilla strategisilla valinnoilla, muun muassa luomalla uutta kysyntää ja poistamalla asiakkaille merkityksettömiä kilpailutekijöitä.
Uudessa liiketoimintamallissa lukijat nostetaan keskiöön, toisin kuin perinteisessä blogissa, jossa bloggaaja itse on koko toiminnan keskipiste. Lukijoita kannustetaaan osallistumaan blogin sisällön luomiseen, jolla pyritään saamaan tiiviimpi yhteys lukijoiden lähiverkostoihin. Toisaalta uudessa liiketoimintamallissa pyritään vetoamaan keskustelupalstojen lukijoihin, jotka ovat jo tottuneet luomaan itse sisältöä.
Blogeja on maailmanlaajuisesti yli 170 miljoonaa, jonka vuoksi lukijan on helppo löytää vaihtoehtoja, jos yksi blogi ei vastaa lukijan tarpeisiin tai mielihaluihin riittävän hyvin. Menestyäkseen bloggaajan on siis käännettävä huomio lukijoiden suuntaan ja suunnattava päämääränsä mukailemaan myös lukijoiden päämääriä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda blogilleni täysin uudenlainen liiketoimintamalli ja selvittää minkälaisia liiketoimintamalleja ja strategioita menestyvillä bloggaajilla on tällä hetkellä käytössä. Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään uudessa kansainvälisille markkinoille suunnatussa blogissani.
Aiheen valintaan vaikutti erityisesti se, että blogien liiketoimintamalleja ja blogeissa toteutettuja strategioita on tutkittu hyvin vähän. Opinnäytetyön analyysien aineiston keräys toteutettiin havainnoimalla ja havainnoinin tueksi järjestettiin verkkokysely.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että menestyvät bloggaajat kilpailevat pääasiassa samoista asiakkaista ja toteuttavat samankaltaisia strategioita ja liiketoimintamalleja. Sen lisäksi opinnäytetyöstä ilmeni, että yritystoiminnan kehittämiseen käytetyt työkalut so-pivat hyvin myös bloggaajien harjoittaman liiketoiminnan kehittämiseen.
Blogin liiketoiminnan mallintamisesta hyötyvät erityisesti ne bloggaajat, jotka aikovat tehdä bloggauksesta itselleen tulonlähteen. Bloggaajat voivat välttää kovan kilpailun oikeilla strategisilla valinnoilla, muun muassa luomalla uutta kysyntää ja poistamalla asiakkaille merkityksettömiä kilpailutekijöitä.
Uudessa liiketoimintamallissa lukijat nostetaan keskiöön, toisin kuin perinteisessä blogissa, jossa bloggaaja itse on koko toiminnan keskipiste. Lukijoita kannustetaaan osallistumaan blogin sisällön luomiseen, jolla pyritään saamaan tiiviimpi yhteys lukijoiden lähiverkostoihin. Toisaalta uudessa liiketoimintamallissa pyritään vetoamaan keskustelupalstojen lukijoihin, jotka ovat jo tottuneet luomaan itse sisältöä.
Blogeja on maailmanlaajuisesti yli 170 miljoonaa, jonka vuoksi lukijan on helppo löytää vaihtoehtoja, jos yksi blogi ei vastaa lukijan tarpeisiin tai mielihaluihin riittävän hyvin. Menestyäkseen bloggaajan on siis käännettävä huomio lukijoiden suuntaan ja suunnattava päämääränsä mukailemaan myös lukijoiden päämääriä.